Sådan øger du din tiltrækningskraft

”Du siger, at du hjælper virksomheder og brands med at blive mere tiltrækkende. Såå…. kan du ikke lige give mig 3-4 hurtige fifs til, hvordan jeg kan øge min tiltrækningskraft?” Det blev sagt over et glas rødvin af en kammerat, der var single. Jeg smøg mig udenom ved at sige, at han klarede det da vist meget godt i forvejen, og at mit bedste råd var at være sig selv. Og skål.

Men han havde faktisk fat i noget. For der er rigtig mange paralleller mellem erhvervslivet og kærlighedslivet. For når en virksomhed ved, hvad de kan, vil og tror på og gør det tydeligt i alt, hvad de siger og gør – så er de godt på vej. Så har de tyngde. Og tyngde er i sig selv tiltrækkende. For vi bliver tiltrukket af dem, der har en klar mission og vision, hvor der brænder en stærk passion og som har klar ambition om, hvad de vil bidrage med til denne verden. Altså dem, der er funderet solidt i deres Tyngdepunkt.

Tyngdepunktet

Det gælder for virksomheder og brands. Og det gælder for dig og mig. Den kommunikative Tyngdelov styrer det hele. Men i modsætning til Newtons tyngdelov, der styrer vores fysiske verden, og hvor alt er baseret på konstanter, så kan du i forhold til den kommunikative tyngdelov selv gøre noget. For her er der lutter variabler i ligningen. Intet er konstant. Det er mulighedernes og udfordringernes slaraffenland. Det er derfor, at virksomheder kommer og går, og forhold opstår og forgår.

Så på opfordring kommer her mine 4 bedste bud på, hvordan du kan øge din tiltrækningskraft. Så finder du bare selv ud af, om du vil bruge det privat eller professionelt  🙂

Vær tilstede

I en verden, hvor digitalisering og distrahering går hånd i hånd, er udfordringen at sørge for, at det ikke kommer mellem os. Og skaber afstand. Nærvær øger din tiltrækningskraft, og den skal i vore dage praktiseres både digitalt og analogt. Vi kan mærke, om der er tale om ægte nærvær eller autogenerede standardsvar. Ræk ud, vær tilstede og plej relationen, der hvor den er. Det vil få den til at vokse sig stærk.

Lyt for at forstå

Kunsten at lytte har trange kår. Vi lytter i alt for høj grad for at svare frem for at lytte for at forstå. Når du taler, så gentager du som regel bare, det du ved. Men når du lytter, så har du chancen for at lære noget nyt. Noget du kan bruge til at komme tættere på. Monolog er ikke tiltrækkende (du ved selv, hvor lang i blikket du bliver, når du til festlige lejligheder får en borddame/herre, som taler fanden et øre af, og hvor der kun er ro, når der fortæres) Udviklende dialog derimod er tiltrækkende – ikke? Så stil spørgsmål, lyt og vær interesseret i svaret. Jeg kan i den forbindelse stærkt anbefale Adam Grants seneste bog “Tænk igen”. Han er også stor tilhænger af nysgerrigheden. Jeg kan fuldstændigt ublu også henvise til denne blog om emnet. 

Vær generøs

Vælger man at gå gennem livet i for små sko, så kan turen ende med at føles så frygtelig lang. Derfor skal du give alt, hvad du kan, hvis du vil øge din tiltrækningskraft. Og det er ikke nødvendigvis kroner og ører, det handler om her. Du kan f.eks. dele ud af dit netværk. Også for din egen skyld. Det er nemlig ”god forretning” at være generøs.

Spil på den lange bane

Vi lever på mange måder i en tid, hvor rigtig mange (og her tænker jeg ikke kun på politikerne) går efter at score den hurtige gevinst. For mange handler det om, at gevinsten skal kunne ses og hentes hjem med det samme. Men hvis du vil være vedvarende tiltrækkende, så må du tænke langsigtet.For

Hvis du kun spiller på den korte bane – så får du kun små sejre

Tyngde, tydelighed og mening

De 4 fifs spiller positivt ind i den kommunikative tyngdelovs  3 elementer  Tyngde, Tydelighed og Mening. Faktisk kan du kun styre Tyngde og Tydelighed. Du skal naturligvis også være optaget af, hvordan du giver mening for modtager.

Skaermbillede 2021 03 25 kl. 17.22.42

Men du kan have nok så meget tyngde og tydelighed, men hvis du ikke giver mening for modtager, så bliver du ikke valgt til. Det handler ikke om dig. Det handler om modtager. Det som nogle finder tiltrækkende og meningsfuldt, finder andre frastødende og meningsløst. Men mit bedste bud er, at de 4 forslag til at styrke tiltrækningskraften vil give mening og effekt hos såvel afsender som modtager.

Det var 4 konkrete råd – som forstærker af dit tyngdepunkt. Og jeg indrømmer blankt, at der er ikke meget overraskende ved de 4 ”fifs” til at øge tiltrækningskraften. Det er derimod overraskende, at der er så få virksomheder – og mennesker – der bruger dem. For tiltrækningskraften er en superpower. Meget stærkere end gennemslagskraften. 

 

Unknown
Søren Schnedler - Gravity, Gravity Thinking, Konfluent, Messbar

Søren Schnedler

På visitkortet står “Strategi og Koncept” i stedet for en titel, og det dækker ganske godt. Jeg har beskæftiget mig med kommunikation på alle niveauer gennem snart ganske mange år. Det har ført til mange indsigter og ikke mindst opdagelsen af Den Kommunikative Tyngdelov.

Tilmeld dig Gravity Post og modtag en gratis smagsprøve fra min bog

Få en nogenlunde regelmæssig opdatering direkte ind i din mailboks. Her vil jeg inspirere med egne og andres betragtninger på kommunikation og ledelse.

Scroll to Top