Forundring fryder

På min vej rundt i dansk erhvervsliv har jeg mødt mange ledere, der efterspørger forandring. ”Change or die” er mantraet. ”Vi skal skabe en forandringskultur, der er drevet af robuste medarbejdere,” er karikaturen på meldingen fra toppen. Og vi skal ændre os – så langt hen ad vejen er jeg enig. For det eneste, der er konstant, er forandringen.

lytte02

Forundringskultur
Måske var det bedre at skabe en forundringskultur? For det er ikke nødvendigvis forandring, der fryder. Det er forbedring, der fryder. Hvis du vil forbedre dig, så må du starte med at forundre dig. Og det er her, det meget ofte går galt. Vi knokler af sted på antagelser og overbevisninger fra hver vores krystalkugle. Alt for mange direktører rundt omkring på ledelsesgangene går glip af værdifuld input og viden – simpelthen fordi de ikke spørger – og lytter!

At der ligger kolossal energi og potentiale i det rigtige spørgsmål, er der ikke meget nyt i. Det har man stort set altid vidst. Men der er rigtig meget, som vi godt ved, men som vi ikke lige får gjort noget ved. Ikke?

Så spørgsmålet til dig selv kunne være: Har du fået trænet din ”spørgsmåls-muskel” for nyligt? Det er en muskel, der i lighed med hjernen og din biceps kun kan imponere, hvis du træner den. Du tror måske, at du er rigtig god til at stille de gode spørgsmål? Det er du måske også – men du er dårligere, end du har været. For vores evne til at forundre os topper, når vi er mellem 4 og 5 år. Det kan skyldes, at efterhånden, som vi bliver ældre, oplever vi, at vi bliver belønnet for vores svar – fremfor vores spørgsmål. Mor, far, skolelærerne og chefen roser os for vores svar. Jeg faldt over dette citat, som efter min mening slår hovedet på sømmet:

questions

Polaroid-historien
Det var faktisk en lille pige, der var inspiration til, at Polaroid-kameraet blev opfundet. Edwin H. Land var opfinderen, og han fik inspirationen fra sin meget utålmodige 3-årige datter, der ikke kunne forstå, hvorfor der skulle gå så lang tid, inden hun kunne se det billede, der lige var taget af hende. Det var i midten af 1940´erne, og lige siden har diverse kamera- og telefonproducenter arbejdet på at imødekomme hendes, og alle andres utålmodighed og lyst til at se sig selv på billeder.

Det krystalklare spørgsmål
At det starter ved børnene, har min gode ven Carsten Borch taget godt og grundigt fat i. Han har skrevet bogen om 1925-modellen, der handler om at stille de rigtige spørgsmål og sørge for at krydsbestøve viden og perspektiver. Det skaber ægte nytænkning og innovation. Og den model og tankegang er han takket være fremsynede skoleledere ved at implementere rundt omkring i vores danske Folkeskole og mange andre steder. Og a pro pos skoler så var det tidligere forstander på Testrup Højskole Jørgen Carlsen, der fandt på det fuldstændigt fantastiske ord: Forundringsparathed. Det kan vi alle bruge lidt mere af.

De 4 F´er
Selv har jeg en transformationsmodel, der hedder EUDAEMON-modellen, som jeg bruger i mit arbejde med at finde og give mening for virksomheder og dermed øge deres tiltrækningskraft. Det er en procesmodel, der har vist sit værd ved mange virksomheder. Hvis nu jeg skal tage egen medicin og prøve at holde det helt enkelt og skære helt ind til benet, så handler det om de 4 Fér:

forundring

Det taler egentlig for sig selv, og det vigtige her er, at det er forbedringen, der er målet. Ikke forandringen.

Jeg kunne også sætte et ekstra lag på, der hedder formidling. Men det giver ligesom sig selv. For uden god kommunikation kommer du ingen vegne, hverken i erhvervslivet eller bare i livet som sådan. Hvis du har læst andre af mine blogs, så kommer det nok ikke bag på dig, at jeg mener, at det ikke er sagt før end det er hørt – og forstået.

Så hermed en opfordring til dig og den danske leder her, hvor sommeren indtil nu har syntes uudtømmelig, men kalenderen viser, at det lige straks er efterår og tid til forandring. Spørg dig selv, hvordan kan jeg erstatte forandringsledelse med forundrings- og forbedringsledelse.

Jeg er ret sikker på, at dine medarbejdere vil finde det superfedt, hvis du kommer tilbage og foreslår nogle nye forundringsprocesser.

Eller hvad tænker du? Jeg spørger bare 🙂

Lav en god dag

 

Søren Schnedler - Gravity, Gravity Thinking, Konfluent, Messbar

Søren Schnedler

På visitkortet står “Strategi og Koncept” i stedet for en titel, og det dækker ganske godt. Jeg har beskæftiget mig med kommunikation på alle niveauer gennem snart ganske mange år. Det har ført til mange indsigter og ikke mindst opdagelsen af Den Kommunikative Tyngdelov.

Tilmeld dig Gravity Post og modtag en gratis smagsprøve fra min bog

Få en nogenlunde regelmæssig opdatering direkte ind i din mailboks. Her vil jeg inspirere med egne og andres betragtninger på kommunikation og ledelse.

Scroll to Top