Giv og du skal få

”Det skete i de dage i november engang, at de først kataloger satte hyggen i gang” synger MC Einar i mine højtalere og minder mig om en samtale, som jeg havde for et par uger siden i anledning af den kommende gavetid.

”Nu skal det dæl´me også være slut med de latterligt store julegaver. Vi er blevet enige om, at i år giver vi ikke hinanden noget. Det giver ikke mening”, sagde han og kiggede på mig for accept. Og den fik han – til dels. For jeg er enig i, at julegaveræset på mange måder er gået amok og over gevind.

MEN det er ikke ensbetydende med, at du ikke skal give ”noget”. Tværtimod. Du skal give alt, hvad du kan. Også for din egen skyld. Dels fordi du får det rigtigt godt, når du giver. Det er faktisk meget egoistisk at være generøs. Og dels fordi det i høj grad øger din tiltrækningskraft at være generøs. Det er ”god forretning” at være generøs. Bare spørg Anton Berg

genrøsEller illustreret ved det modsatte udsagn fra en af mine kvindelige venner: ”Der er ikke noget, der er mere usexet end en nærig mand”. Bum. Vælger man at gå gennem livet i små sko, så kan turen ende med at føles så frygtelig lang, ensom og helt igennem træls – som vi siger i Jylland.

Og utallige forsøg gennem tiderne viser, at jo mere du giver, jo mere får du. Men gaverne skal altså ikke være de ting, som du kan købe i Imerco eller hos Louis Vuitton.

Det kan du gøre bedre end som så. Giv i stedet noget, der værdsættes meget mere, og som vil øge din glæde ved at give. Lur mig, om ikke en eller flere af følgende ”gaver” kunne findes på ønskesedlen hos dem, du holder af – eller måske dine kolleger eller medarbejdere (uanset hvor meget du holder af dem).

Giv tid

I en verden, der ræser af sted, er vores tid efterhånden den stærkeste valuta. Få har for meget og de fleste har for lidt. Tag den dybe indånding, skær fra og giv det og de vigtige din tid.

Giv plads

Det er en gave, hvis du mestrer kunsten at træde et skridt tilbage og lade andre komme til. Når de får plads, vil du opdage, at den plads, du giver til andre, vil komme tilbage i form af ny energi, inspiration og glæden ved at se andre vokse.

Giv en chance

Døm ikke bogen på omslaget. Nogle gange kan det godt betale sig at vente med dommen og give det eller den, som du står overfor, muligheden for at folde sig ud. Lad rygmarvsreaktionen få en pause, og øv dig i at se ind bag facaden.

Giv tilbage og videre

Ikke som en byttehandel 1 til 1. Men som en påskønnelse af det, du har fået. Som Mark Zuckerberg, der donerer 99% af sine aktier til velgørenhed, og dermed giver tilbage til samfundet. Eller Pay it forward – som de siger ”over there”.

Giv anerkendelse

Æres den, der æres bør. Giv anerkendelsen. Få ting – om nogen – kan motivere og engagere, som når du ægte anerkender den eller de, der gør en forskel. Det behøver ikke være en lang takketale eller et guldur. Et godt langt kram og et tak sagt med øjnene – det kan faktisk gøre jobbet.

Giv opmærksomhed

”Hallo – har jeg din opmærksomhed??” Du har sikkert hørt det før. Da du blev fanget i at kigge på mobilen, din Ipad eller bare på personen, der gik forbi uden for vinduet. Vælg at være til stede, når du er det. Giv din fulde opmærksomhed.

Nemt at sige og svært at gøre. Og guderne skal vide, at jeg ikke selv er 100 meter mester i det. Men prøv det. Giv og du skal få – større tiltrækningskraft.

Og det er ikke kun til jul, at det er ”cool”  🙂

Søren Schnedler - Gravity, Gravity Thinking, Konfluent, Messbar

Søren Schnedler

På visitkortet står “Strategi og Koncept” i stedet for en titel, og det dækker ganske godt. Jeg har beskæftiget mig med kommunikation på alle niveauer gennem snart ganske mange år. Det har ført til mange indsigter og ikke mindst opdagelsen af Den Kommunikative Tyngdelov.

Tilmeld dig Gravity Post og modtag en gratis smagsprøve fra min bog

Få en nogenlunde regelmæssig opdatering direkte ind i din mailboks. Her vil jeg inspirere med egne og andres betragtninger på kommunikation og ledelse.

Scroll to Top