Gennemslagskraft eller tiltrækningskraft. Hvad vil du helst have?

I en verden, hvor den eneste konstant er forandring, og agilitet er den nye stabilitet, er evnen til at kommunikere vigtigere end nogensinde. Mængden af kommunikation og støj er enorm – og stigende – og vi, der bliver kommunikeret til, bygger værn og filtre. Jo mere det støjer, jo tættere bliver vores filter. Det er et kommunikationsmæssigt våbenkapløb, og spørgsmålet er, hvilken kraft man som virksomhed, leder eller kollega skal bringe i spil for at vinde kampen om opmærksomheden. Gennemslagskraft eller tiltrækningskraft?

Hvis du i Google skriver ”gennemslagskraft” eller ”øg gennemslagskraft”, så kommer der godt 277.000 resultater. Det er tydeligvis en kraft, der er populær. Det meste af side 1 på Google og ikke mindst de øverste betalte links lover alle, at du på et kursus kan få mere gennemslagskraft og blive bedre til at få dine argumenter og synspunkter igennem.

Det lyder jo på mange måder forjættende og forførende, at du på et kursus kan få de hurtige tips, tricks og værktøjer, og vupti, så er du den sikre vinder i kommunikationskapløbet. Det lyder måske endda lidt for godt til at være sandt – ikke?  Og hvordan er det nu med ting, der lyder for godt til være sandt?

spoergsmålstegnMen inden vi kasserer gennemslagskraften helt til fordel for noget andet og bedre, så lad mig lige stille dig et spørgsmål. Et spørgsmål, som de fleste skal tænke lidt over inden de svarer. Giv derfor gerne lige dig selv et øjeblik til refleksion, inden du haster videre til mit bud på et svar.

Spørgsmålet er enkelt. Hvorfor kommunikerer vi?

Så er det nu, at du lige sætter blikket på uendeligt og tænker over det…

Velkommen tilbage.

Lå den lige på tungen eller helt fremme i frontallappen? Nej vel. Det er jo ikke noget, man bliver spurgt om hver dag, og det kan være svært lige at sætte sammen i en sammenhængende sætning. Nu får du så mit bud.

Vi kommuniker for at få nogen til at gøre eller være noget for os – eller med os.

De der ”Nogen” er mennesker som du og jeg. Uanset om vi er i fritids- eller arbejdstøjet. Uanset om vi er øverst eller nederst i organisationsdiagrammet. Uanset om vi har været i klubben altid eller er det seneste spritnye medlem. ”Nogen” – det er dig og mig.

Vi kan så spørge os selv. Er vi mest tilbøjelige til at gøre ”Noget” for de ”Nogen”, der udsætter os for gennemslagskraft, eller føler vi os mere motiverede og nysgerrige, hvis vi mærker en tiltrækningskraft?

Du fornemmer sikkert, hvor jeg gerne vil trække dig hen…

Men smag en gang på de 2 ord.

Gennemslagskraft

At slå noget igennem med kraft. Det kan naturligvis på mange måder virke tillokkende, når man som leder, forælder, kollega eller nabo gerne vil have noget til at ske her og nu. Men tør du tro på, at det holder på den lange bane? Hvor hårdt og hvor længe skal du slå for at opnå og opretholde virkningen? Man kan næsten mærke, at det kræver ekstra energi. En kraftanstrengelse af dig som afsender. På en eller anden måde er det som om, at ordet larmer, og man ser for sig,  hvordan der mere eller mindre påtaget fægtes med arme og ben, mens lydniveauet skrues op, og man skubber folk foran sig. På afsenders præmisser.

gennemslagskraft scaled

Tiltrækningskraft

At tiltrække noget med kraft. Den store forskel er, at tiltrækningskraften virker af sig selv. Det gør den, når du har tyngde og er bevidst om, at kommunikation foregår på modtagers præmisser. Tiltrækningskraften larmer ikke. Effektivt og lige så stille får den os – dig og mig – til at gå lidt tættere på – hvis vi synes, at det vi ser og hører giver mening. På modtagers præmisser

Prøv at tænke tilbage på dem, som du har mødt gennem dit liv. Lige fra tiden i skolegården og frem til i dag. Hvem gav du mest opmærksomhed, og hvem fandt du mest interessant at være tæt på – på den lange bane? Dem med gennemslagskraft eller tiltrækningskraft?

Tiltrækningskraften er styret af den kommunikative tyngdelov

Skaermbillede 2021 03 25 kl. 17.22.42

Den kommunikative tyngdelov ligger før og til grund for alle de kommunikationsdiscipliner, som du kender som for eksempel branding, storytelling og reklame. Eller præsentationsteknik, der dybest set er det, der gemmer sig bag ordene og løfterne om gennemslagskraft i Google annoncerne.

Styr på loven

Bro tydelighed hjerterI den kommunikative tyngdelov er der 3 elementer, som du skal have styr på. Tyngde, Tydelighed og Mening. Faktisk kan du kun styre Tyngde og Tydelighed. Du skal naturligvis også være optaget af, hvordan du giver mening for modtager.

Men du kan have nok så meget tyngde og tydelighed, men hvis du ikke giver mening for modtager, så bliver du ikke valgt til. Det handler ikke om dig. Det handler om modtager. Det som nogle finder tiltrækkende og meningsfuldt, finder andre frastødende og meningsløst.

Nu kunne den kvikke læser sige og tænke noget i retning af ”det der ”Tydelighed” i den formel, det er vel det samme som gennemslagskraft”

Og ja, det kunne man godt tænke, men nej.

Styr på tyngden

Forudsætningen for at man kan være tydelig er nemlig, at man har styr på sin tyngde.Tyngdepunktet

Tydeligheden næres og styrkes af dit Tyngdepunkt. Det du kan vil og tror på. I tyngdepunktet bor din vision, passion og ambition, og det er tiltrækkende. Det er din passion, vision og ambition, vi som modtagere og publikum skal skulle mærke tydeligt og overbevisende, hvis du vil have os til at gøre eller være noget for dig eller med dig. Du skal brænde for noget for at kunne tænde nogen.

Og ja, så kan det godt hjælpe på tydeligheden og dermed tiltrækningskraften, hvis du står i PowerPose, bruger storytelling og humor, holder pauser, taler højt og tydeligt og jeg skal give dig skal jeg.

Altså alle de tips og tricks, som de, der sælger gennemslagskraft vil lære dig. Ydre ting, der er glasur på kagen. Men det kommer først til for alvor til at virke og øge tydeligheden, hvis og når du har styr på dit tyngdepunkt og stræber efter at øge din tiltrækningskraft og blive værd at følge.

 

 

Øg tiltrækningskraften og bliv værd at følge
Se mere om, hvordan du øger din tiltrækningskraft og bliver værd at følge her
Søren Schnedler - Gravity, Gravity Thinking, Konfluent, Messbar

Søren Schnedler

På visitkortet står “Strategi og Koncept” i stedet for en titel, og det dækker ganske godt. Jeg har beskæftiget mig med kommunikation på alle niveauer gennem snart ganske mange år. Det har ført til mange indsigter og ikke mindst opdagelsen af Den Kommunikative Tyngdelov.

Tilmeld dig Gravity Post og modtag en gratis smagsprøve fra min bog

Få en nogenlunde regelmæssig opdatering direkte ind i din mailboks. Her vil jeg inspirere med egne og andres betragtninger på kommunikation og ledelse.

Scroll to Top