Du skal brænde for at kunne tænde

Måske er det på tide med en ny leder. Hvis nu det er dig, der faktisk er leder så bare rolig. Det handler ikke om, at du skal skilles fra din virksomhed- ”efter gensidig overenskomst” – som man siger. Det drejer sig derimod om, at det er på tide at gøre plads til en helt ny ressource i direktionen – i C-level. Tillad mig at forklare, hvorfor.

Først og fremmest – så skal det være en 3 i én. En C3PO

  • Chief Purpose Officer
  • Chief Philosophy Officer
  • Chief Performance Officer

c3poHvis du kender din Star Wars sidder du allerede nu og trækker på smilebåndet. Måske tænker du ”C3PO – var det ikke noget med, at det var ham den der gyldne robot?”. Og jo – det var det. Meget sigende, så var han 1 af kun 2 karakterer, der var med i alle 7 film. En såkaldt gennemgående figur og historiebærer. C3PO var lederens tætte allierede og kunne tale over 6 mio. sprog – flydende – og var ansvarlig for etikette, normer og oversættelse så mødet med de fremmede kulturer foregik så smertefrit som muligt. På den måde var han – eller rettere den – ansvarlig for kommunikation og at bygge bro.

Jeg tror på, at kommunikation kan flytte bjerge – og galakser – når den giver mening. Jeg tror på, at mennesker, ledere og virksomheder, der er drevet af en brændende ambition i stedet for en brændende platform er mere attraktive, fordi de tænder andre omkring sig. De bliver tiltrækkende. For kunder, medarbejdere, samarbejdspartnere, investorer osv. Det er den ild, som du skal have oversat til alle omkring dig. Husk i den forbindelse at det er ikke nok, at det bliver sagt. Det er ikke sagt, før det er hørt – og forstået. 

Hvad brænder I for?
BurningJo stærkere ambitionen og passionen brænder, jo mere tiltrækkende er du og din virksomhed. Ingen kan undgå brændende platforme, hverken i det daglige eller på strategisk niveau, men de må aldrig blive den daglige drivkraft. Din brændende platform er ligegyldig for andre. Det er din brændende ambition, der tænder dem.

Det er den ild, jeg mener, at du sammen med din kommende C3PO skal finde arnestedet for – og for alvor begynde at puste til. Hver dag. Jeg ved, og du ved, at den ulmer et sted derinde. Og jeg tror på, at I ved fælles hjælp kan få den til at bryde ud i lys lue og blive en vedvarende energikilde og drivkraft. Det handler om at finde ind til den dybere mening med virksomheden. Hvad er det, der får jer til at stå ud af sengen hver morgen – også om mandagen – og gøre det, I gør? Hvad er meningen?

Sandsynligvis har du allerede en ret god fornemmelse af, hvad du og virksomheden vil, hvad I kan, og hvad I tror på. Men er det krystalklart – også for alle dine kolleger og medarbejdere? Er de tændt af det samme som dig? Eller sagt på en anden måde – er I alle funderet i samme Tyngdepunkt?

Skærmbillede 2019 02 28 kl. 16.17.16Hvis alle i virksomheden er funderet i og agerer ud fra samme tyngdepunkt, så er det meget nemmere for dig at gøre det, en leder skal: Sætte retning og styre mod stjernerne

“Tyngde og retning – det er god forretning”

Du kan lige sige det for dig selv – med robotstemme  🙂

Jeg har arbejdet med kommunikation og forretningsudvikling hele mit erhvervsliv. Et liv, der har lært mig, at hvis ikke du har tyngde og troværdighed – som menneske og som virksomhed – så har du ret beset ingenting. Der skal være overensstemmelse mellem det du kan, det du vil, og det du tror på. Og det skal være tydeligt i alt, hvad du siger og gør. Ellers bliver det meget svært – for ikke at sige umuligt – at nå dine mål på den lange bane. Det gælder både personligt og professionelt

3 i én
Det kræver afklaring, bevidsthed, dagligt fokus og tydelig formidling til alle i og omkring virksomheden. Jeg anerkender, at det kan være svært for dig og de andre i ledelsen oveni alle de andre ting, I har gang i. Derfor synes jeg, at du skal overveje, om ikke det er på tide, at I finder og arbejder med jeres tyngdepunkt – og måske ansætter en 3 i én. En C3PO – af kød og blod med kasketterne:

Chief Purpose Officer – der sikrer, at I er tro mod jeres formål i en verden i konstant forandring

Chief Philosophy Officer – der sikrer, at alt det I siger og gør, er funderet i jeres tyngdepunkt

Chief Performance Officer – der sikrer, at alle ved, hvor på rejsen I er, og at processerne og resultaterne udvikler sig konstant og rigtigt

Bare for en god ordens skyld. Dette er ikke en jobansøgning fra mig. Men jeg håber, at du kan se meningen, og at du vil overveje tanken om at gøre plads omkring bordet til en ekstra m/k i din direktion. Om ikke andet, så håber jeg, at du er blevet lidt tændt på tankegangen. Hvis du vil høre mere, udfordre mine tanker eller vide, hvordan du evt. kunne tage første skridt, så invitér gerne på kaffe. Jeg tager tændstikker med. Indtil da.

May the force be with you, og

Lav en god dag

Søren Schnedler - Gravity, Gravity Thinking, Konfluent, Messbar

Søren Schnedler

På visitkortet står “Strategi og Koncept” i stedet for en titel, og det dækker ganske godt. Jeg har beskæftiget mig med kommunikation på alle niveauer gennem snart ganske mange år. Det har ført til mange indsigter og ikke mindst opdagelsen af Den Kommunikative Tyngdelov.

Tilmeld dig Gravity Post og modtag en gratis smagsprøve fra min bog

Få en nogenlunde regelmæssig opdatering direkte ind i din mailboks. Her vil jeg inspirere med egne og andres betragtninger på kommunikation og ledelse.

Scroll to Top