Det er ikke sagt, før det er hørt

Kommunikation er en svær ting. Vi synes, at vi er tydelige og klare i spyttet, men alt afhænger af ørerne, der hører. Det er ikke nok at det er sagt. Der skal mere til, hvis du vil være sikker på du bliver hørt – og forstået.

Jeg var en gang på besøg ved en direktør for en større dansk virksomhed.  Vi talte om kommunikation, og han delte en oplevelse med mig, som han havde haft nogle år inden. Og nu deler jeg den med dig, fordi den er et godt billede af, hvor svært det kan være at kommunikere. Og historien holder endnu, for i denne uge holdte jeg et foredrag for en ledergruppe, der tydeligt kunne genkende pointerne i historien, som den blev fortalt med stor entusiasme i sin tid.

”Så kiggede jeg på ham og tænkte – hvis du spørger om det samme en gang til, så er du fanden fisme fyret” Det blev sagt med et stort smil, men der var ingen tvivl om at direktøren, som jeg sad overfor, havde ment det i situationen. Direktøren havde kaldt til fællesmøde i produktionshallen. Kendsgerningerne var, at fabrikken ikke længere skulle producere på adressen. Men budskabet var trods alt positivt – da alle ville få job på en anden fabrik en halv times kørsel derfra. Så oppe fra ølkassen lod han hele forsamlingen vide ”at det positive i situationen er, at vi får brug for jer alle sammen på den anden fabrik”

Kort efter viftede en medarbejder med hånden og direktøren lod straks vedkommende komme til med sit spørgsmål – det gælder jo om at være imødekommende. ”Så hvornår ved vi, hvem der skal fyres??” Direktøren tog luft ind – smilte – og sagde ” Som jeg sagde, så får vi brug for alle kræfter på den nye adresse, så der er ingen, der skal fyres” og så fortsatte han med at fortælle, hvad der ellers skulle ske. Indtil manden på gulvet endnu en gang viftede med hånden og situationen gentog sig ” Hvornår får vi så at vide, hvem der skal fyres?” Smilet var knap så umiddelbart.. ”Jeg vil gerne gentage, at der ikke er nogle, der skal fyres, men at vi får brug for alle på den anden fabrik” Herefter fortsatte direktøren med sin tale om de forandringer, der kom til at ske indtil vores ven på gulvet for 3. gang rakte hånden op. Og lige der, var det så, at direktøren var klar til at gøre en undtagelse mht. de manglende fyringer.

En sjov anekdote måske, men på mange måder meget illustrativ, når det gælder kommunikation. Jeg arbejdede en gang sammen med en salgs – og marketingdirektør, der havde et japansk citat hængende på sin væg, hvor der stod noget i retning af

“Hvis ikke du bliver forstået – fald på knæ og bed om undskyld.
Thi fejlen er din!”

En fin måde at huske på, at al kommunikations foregår på modtagers præmisser. Det er ikke nok, at det er sagt. Det skal også være hørt – og forstået!  Og det er ikke “bare lige”

Nok også derfor, at US Navy Seals efter hver ordre råber ”HUA?”, som står for:

  • Heard – Hørt
  • Understood – Forstået
  • Acknowledged – Anerkendt

Herefter svarer gruppen med et bekræftende “HUA”. Ja vi har hørt, forstået og anerkendt, at det er det, vi skal nu.

Det gælder både i krig og kærlighed. Når du har et budskab – let eller svært – til få eller mange – så tag altid udgangspunkt i modtageren. Det handler om kontekst. Deres kontekst. Og kun det. Hvis du gerne vil tale klart og tydeligt til din målgruppe, så spørg evt. dig selv om:

  • Hvem og hvor er de emotionelt? Hvilke følelser sætter lige her og nu dagsordenen? Er de fx bange, håbefulde, bekymrede, indignerede, optimistiske eller frustrerede? Hvad er det de gerne vil. Hvad er det de kan eller gerne ville kunne, og hvad drømmer de om lige nu.
  • Hvorfor har du respekt for dem? Hvad nu, hvis du stod i deres sko og skulle gå ad deres sti? Hvad ville det så kræve af dig?
  • Hvad er deres behov? Du ved, hvad du vil sige – men hvad tror du modtager gerne vil høre – og har brug for at høre. Hvad skal de bruge det til, og hvordan kan du hjælpe dem?

Hvis ikke du gør det, så kan det gå galt. Hvis du vil læse mere om hvordan du styrker din tiltækningskraft – og giver dine buskaber gennemslagskraf, så kan du se mere her.

Og husk også, at det gælder uanset, om du står på ølkassen i produktionshallen eller på den digitale ølkasse i de sociale cirkler, hvor du har valgt at gøre din stemme gældende. En til mange eller en til en.

Alle de steder kan kommunikation flytte bjerge – men kun når den giver mening. Hvis du forstår?

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *