Dækket op til succés

Jeg bor i Kolding, hvor også virksomheden Georg Jensen Damask har hovedkontor. Jeg har kendt direktøren her gennem mere end 10 år og har imponeret kunnet følge deres transformationsproces. Jeg ville ønske, at jeg kunne sige, at jeg havde aktie i den udvikling. Det har jeg ikke. Men virksomheden er et lysende eksempel på, hvordan du både arbejder med virksomhedens tyngde og tiltrækningskraft.

Hele vejen rundt
I december 2002 mødte Peter Hulweg Christiansen forventningsfuld og spændt ind til sin første arbejdsdag som administrerende direktør i Kolding-virksomheden Georg Jensen Damask. Han trådte fra den vintervåde parkeringsplads direkte ind i en tidslomme. Det var varmt, trygt og stillestående. De tykke gulvtæpper, træpanelerne og et personale, der var De´s med direktøren og hinanden, sendte et tydeligt signal.

A pro pos signal, så satte Peter sig bag det meget store skrivebord, hvorunder der var monteret en lille knap. Den aktiverede en rød lampe uden for døren, så alle på gangen kunne se, at direktøren var travl og optaget. Historien hang tykt i i gardinerne og tapetet i lighed med røgen fra de cigarer, der var blevet røget der gennem tiden. Det var bestemt noget andet end de teknologi-virksomheder, som han havde slået sine professionelle folder i, inden han havde sagt ja til udfordringen i Kolding.

For en udfordring det var det. Salget var stagneret, omkostningerne eskaleret og økonomien var derfor alt andet end tilfredsstillende. Handlefriheden var begrænset. Virksomheden var produktionsorienteret, og produktionsapparatet var forældet og slidt.

Skulle du i 2002 købe en juledug eller et sæt sengetøj fra Georg Jensen Damask, skulle du have besøg af en konsulent, der kom hjem til dig og målte op og sikrede, at du fik det helt rigtige. Det var ikke for enhver, hvilket også var grunden til, at selvforståelsen var, at Georg Jensen Damask var et stærkt eksklusivt dansk/skandinavisk brand. En undersøgelse viste dog, at det mest af alt var et brand i Kolding og omegn, og øst for Storebælt var navnet lidt ”homeparty-agtigt” takket være salgsformen.

Der var brug for at tænke nyt. I hele parametermixet.
”Det var et spørgsmål om at bygge flyet, mens vi fløj. Det var vi af mange årsager nødt til dengang, og det er den måde, vi har gjort det på lige siden. Vi har holdt fast i vores DNA og været tro mod de, vi kunne, ville og troede på, og så har vi sørget for at gøre det samme på nye måder. Hver dag. Det eneste der er konstant er forandringen, og den kan kun skabes, hvis den bygger på et solidt fundament, som alle er en del af og bidrager til hver dag”, siger Peter med stor energi, da jeg en formiddag har sat ham i stævne for at udbygge min viden om, hvilke håndtag han havde trukket i. Det er mange.

”Hvis vi tager udgangspunkt i din Tyngdepunktsmodel, som jeg sagtens kan spejle os i, så har vi og har altid haft ”Noget” i centrum. Vi har en brændende passion for at skabe demokratiske og anderledes designprodukter i høj kvalitet, med stor funktionalitet og skønhed. Vi har ambitioner om at bringe det ud til hele verden og vores nuværende strategi ”omni” skal bringe os endnu tættere på kunderne. Det kan være svært lige sat sætte fingeren på, hvad et DNA er, men det er blandt andet vores mangeårige historie og tradition, der går tilbage til 1500-tallet. Den har vi evnet at gøre relevant i vores samtid. Vi skal konstant ændre os for at sikre, at vi fortsat giver mening for alle omkring os. Det kræver fokus og masser af positiv energi”.

Går du en tur i virksomheden, vil du se og mærke den positive energi. Der er transparens og tydelighed i alle sammenhænge. I salgs -og marketingafdelingen kan du aflæse effekten af den seneste kampagne på de store skærme, og du er aldrig i tvivl om direktøren humør. Det er næsten altid godt. Han har eget kontor, men det er af glas, og du kan stadig høre gennem glasset, når han fløjter eller synger Pippi-sange.

Denne transparens og tydelighed ser Peter som afgørende for succesen. For virksomheden er en succes. En af de store. Ikke mindst fordi der er arbejdet med alle parametre.

 

Produkter
Nye produkter og produktlinier går hånd i hånd med de gode gamle klassikere. Kimonoer sammen med juledugen. De ikoniske designere som Arne Jacobsen og Bent Georg Jensen suppleres af nyere designnavne som Anders Engesvik og OLDER Paris. Læg dertil, at virksomheden har et klart mål om at holde antallet af reklamationer under 0,2 %. Et mål de når – år efter år.

Pris
Du behøver ikke længere tage et ekstra lån i huset for at købe de lækre produkter. Prispunktet er fortsat i den høje ende, men oplevet kvalitet og pris hænger godt sammen, og du kan træde ind i universet for omkring kr. 150,-.

Placering
Den nye strategi – som i øvrigt kun holder et år ad gangen – hedder Omni. Fordi virksomheden igen vil helt tæt på kunderne. Som i gamle dage bare i en ny sammenhæng. Rendyrket Omnichannel-strategi, hvor kunden oplever sammenhængende personlig behandling. Uanset om kunden – og der er 450.000 loyale af slagsen i databasen – besøger en af de 7 butikker i Danmark eller går on-line. Brandet er repræsenteret off-line i 13 lande og on-line i 70 lande.

Promotion
Også her er der langt fra damen med kataloget til nutidens fortælling af historien. Historien leves på alle platforme. Med sociale medier, content marketing og målrettet PR til indpakning og vaskevejledning. Historien fortælles effektivt på alle platforme direkte ud til kunderne.

Processer
De gamle vævemaskiner er væk. Alt er outsourcet uden at gå på kompromis med teknikker og krav til kvaliteten. Alle processer er blevet bygget om og vender kun en vej – ud mod kunden.

People
Er du Yvonne, Benny, Kjeld eller Egon? Alle 70 medarbejdere er kortlagt med DISC profiler, og det samlede billede af virksomhedens personprofiler hænger fremme, så alle tydeligt kan se, hvilken type din kollega er. Det gør det meget nemmere, når man har noget sammen. Uanset om det er den obligatoriske daglige 15 minutters gåtur efter frokosten, de 7 minutters gymnastik med elastikbånd 2 gange om ugen eller det svære møde om en forretnings udfordring, der ikke vil forsvinde af sig selv.

Physical Evidence
Væk er de tunge tæpper og træpanelerne. Her er lyst og transparent, og virksomhedens lokaler, såvel hovedkontor som butikker, er en manifestation af den samlede historie og tilgang til det at drive en design-virksomhed.

Der var fra starten nok at tage fat på, og virksomheden har været og er til stadighed i gang på alle parametre. Men det er kun ydre ting, som Peter siger.

”Det hænger kun sammen, fordi vores kultur, relationer og struktur spiller sammen og binder det sammen. Vi har ingen MUS samtaler. Vi har MUS samtaler hver dag, hver time, hvert minut. Vi ved, hvor vi har hinanden. Der er kun en vej, og det er fremad. Det er også derfor, at vi elsker det australske håndbold landshold, der har en emu og en kænguru til at danne deres emblem. De 2 dyr er nogle af de få, der simpelthen ikke formår at gå baglæns. Hvis de gør, så vælter de. Det kan vi godt spejle os i. Uanset om vi vinder eller taber, så skal vi videre. Og så skal vi fejre sejrene. Også når det er en sejr at score 3 mål mod de stærke hold”.

Don’t fix it if it ain´t broken
Virksomheden og Peter vil videre. Hele tiden. ”Dont fix it if it ain´t broken”, plejer man at sige. Men lige så meget som Georg Jensen Damask er en traditionsbundet virksomhed, lige så meget stræbes der efter den konstante forbedring. I 2017 efter 15 års uafbrudt fremgang på resultaterne vendte Team Damask det hele på hovedet og kastede sig ind i at lave en fuldblods omnichannel virksomhed, som beskrevet tidligere. Uden mellemled – helt tæt på kunderne.
Det har boostet virksomheden endnu en gang og resulteret i vækst på omkring 25%. Hertil kommer hæder og anerkendelse fra alle sider. Senest er Georg Jensen Damask blevet kåret til årets virksomhed i Kolding.

Fuldt fortjent. Også det.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *