Vi tror ikke på reklamer – vi tror på hinanden

Du kender det sikkert fra dig selv. I er på ferie, og er lige kommet til en ny destination og spisetiden nærmer sig. Alt efter hvor mange og hvor sultne børn, der er involveret i spiseplanerne, så stiger stress niveauet stille og roligt. Hvor skal vi spise i aften?? Der bladres planløst frem og tilbage i den lokale turistguide og de pamfletter, der lå i ”Velkommen til” mappen.

Stressen stiger og stemningen falder. Du er i dit indre begyndt at argumentere for, at pizza går man aldrig fejl af – i kampen for at undgå en af de verdensomspændende ”familierestauranter”. Indtil én siger. ”Jeg mødte en dansker nede i receptionen, og han sagde, at der lå en super god restaurant lige rundt om hjørnet”

Nu kender jeg jo ikke din familie og dine vaner, men hvis du kan genkende bare lidt af ovenstående, så er der en overvejende sandsynlighed for, at I ender på den pågældende restaurant –  hvis ikke den dag, så senere i løbet af ferien. Fordi “den havde ham danskeren jo anbefalet”. Og det er til trods for, at du ikke aner, om “ham danskeren” synes, at man får det bedste måltid på NOMA eller Den Gyldne Måge. (MacDonalds red. )

Og hvorfor så det? Fordi vi groft sagt ikke tror på reklamer. Vi tror på hinanden. I slutningen af september 2015 offentliggjorde analysebureauet Nilsen resultaterne af sin analyse ”Global Survey of Trust in Advertising”. En undersøgelse, der blev foretaget med over 30.000 respondenter i mere end 60 lande. Så ganske omfattende og repræsentativ.

Undersøgelsen viser solide fald i tilliden til stort set alle reklamemedier. Fra resultaterne på Google til tv- og magasinannoncerne. Vi tror stadigt mindre på dem. Og hvorfor så det? Fordi det er en tillidsmåling og annoncørerne har ikke formået at leve op til vores tillid –måske endda misbrugt den. Her vil det være for nemt, at genfortælle Volkswagens historie om angivelse af brændstoføkonomi,  så det vil jeg undlade. Jeg vil nøjes med at henlede opmærksomheden på, at bankerne stadigt kæmper alvorligt med at genvinde forbrugernes tillid.

Vi tror ikke på reklamer  – vi tror på hinanden 
Tilliden til reklamerne er på hastigt tilbagetog, men der er en klar vinder, når forbrugerne skal udpege, hvad de har tillid til. På en sikker førsteplads ligger personlige anbefalinger. Hele 81% har tillid til de anbefalinger, som de får fra andre. Og der er faktisk ret langt ned til andenpladsen, som er anmeldelser fra kunder – med 58%.

Derfor fylder anmeldelser og anbefalinger også ganske meget på diverse websites. For, hvis ikke du lige med det samme tager ham danskerens ord for gode varer, så tjekker du lige restauranten på Tripadvisor eller en tilsvarende tjeneste.

Tillid er en skrøbelig ting. Og der er mange effektive måder at ødelægge tilliden til din virksomhed og dit brand. Du kan f.eks. gøre brug af en eller flere af følgende effektive metoder:

  • Sig ét og gør noget andet  – som du f.eks kan læse om her
  • Oversælg – underlevér
  • Tænk kortsigtet

Tillid tager lang tid at opbygge, men kan meget hurtigt og effektivt nedbrydes, hvis man bliver grådig eller ligeglad. Uanset om man sælger biler eller er politiker.

Og faldet i tilliden til reklamerne vil fortsætte. Tro mig 🙂  Og hvad kan man så gøre ved det? Du kan f.eks arbejde på konstant at øge din tyngde

For det er tiltrækkende og tillidsskabende, når vi som forbrugere oplever, at der rent faktisk er overensstemmele mellem det virksomheden siger og gør.

Også når der ikke er nogle, der kigger.

Jeg ved det. Det er nemt at sige, og svært at gøre. Men er der et alternativ? Altså et troværdigt ét?

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *