Rammer du kontekst?

Du kan have nok så fine hensigter. Du kan have gjort dig nok så meget umage. Du kan måske endda have det bedste tekniske produkt. Sagen er, at, hvis ikke du forstår den kontekst, som du skal agere og kommunikere i, så bliver det op ad bakke.

Jeg har haft en rigtig god kollega, som jeg faktisk har haft af et par omgange – vi kan kalde ham Michael. Han stoppede hos os og skulle til København og prøve, om vingerne kunne bære. Starten var sat til 2. januar, men den nye arbejdsplads havde inviteret ham med til julefrokosten. En julefrokost under temaet ”Glitter og glamour til fri fortolkning”.

Michael var en kreativ mand og elskede temafester og udklædning – så han gik all in. Glitter – det måtte være noget med 70´er Glamrock og Gary Glitter. Så han fandt et par tætsiddende bukser i gummiagtigt læderlook, støvler med hæl og på toppen en åbentstående skjorte med godt med krøs.

Michael var sikker på, at det ville gå rent ind, og at han ville blive anerkendt for at have gjort sig umage. Han klædte om, inden han kørte fra Kolding, og da der var pause på rastplads Karlunde, bemærkede han mere end ét løftet øjenbryn. Men han glædede sig til at blive en del af temaet, og da han endelig kom frem, slog han glad døren op til festlokalet.

”Da døren gik op ind til den fyldte sal, følte jeg fuldstændig, at jeg var med i en film. Musikken gik i stå, og alle drejede hovedet i slow motion hen mod mig og tænkte – Hold kæft en spade.” Og der stod han så. Han havde sparket døren op til sine fremtidige kolleger med god selvtillid og kiggede nu ind på 70 festklædte københavnere, hvor mændene var i kjole og hvidt, og kvinderne så blændende ud i smukke gallakjoler. Der var tydeligvis ret stor konsensus i selskabet om, hvordan man skulle tolke ”glitter og glamour”.

Den gode side af det var, at efter den aften var der ingen, der var i tvivl om, hvem ham den nye var. Men det var nu ikke lige sådan, Michael havde drømt om at gøre et godt ”First impression”. Og hvad vil jeg så sige med det?

“Kontekst er konge”

Det handler om at forstå den kontekst, som du opererer i. Det, der er bulls eye i en kontekst, kan være ramt helt forbi skiven i en anden. Og når vi taler om at ramme helt forbi, kan du så huske dengang, Danmark blev for småt til Gasolin, og de tog til USA. Så kan du nok også huske, hvordan det gik ☺ Ellers er der en meget fin lille artikel om det, og at forstå kontekst her

Når man er så tydeligt ude af kontekst, som både min tidligere kollega Michael og Gasolin var, så er det til at tage at føle på. Det farligste er, når man som virksomhed eller brand ikke har øje og øre for, hvor verden bevæger sig hen. Eksemplerne er mange. Blockbuster, Kodak eller det efterhånden ikoniske eksempel med Nokia, der havde over 50% af markedet for mobiltelefoner, da Apple lancerede I-phonen. Nokias teknikere slog sig på lårene af grin og sagde, at den var der ingen, der ville have. Den kunne jo ikke klare 1 m fald testen…… Og det kunne den jo heller ikke – men det var kunderne ret ligeglade med.

Er der ressonans?
Så hvordan kan man som virksomhed og brand undgå at havne ude af kontekst? Det er egentlig ret banalt – men det gør det ikke nemt: Observér og lyt. Gør som indianerne. Læg øret til jorden og hør og fornem resonansen fra de dybere lag. Lyt for at lære – ikke for at svare.

Forstå hvilke følelser og behov, der ligger bag det, der bliver sagt og gjort. Hvilken følelse – frygt eller længsel – styrer publikums adfærd? Og det er uanset hvilket publikum, vi taler om. Nuværende eller fremtidige medarbejdere, kunder, samarbejdspartnere eller aktionærer.

Det kan jo være, at du er på vej ud af deres kontekst. Og ville det ikke være rart at vide?

Det ville jo være lidt ufedt at stå der og ligne en spade – ikke?

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *