Når virksomheden viser sit sande ansigt

Der er ingen grænser for, hvad virksomhederne vil gøre for deres kunder. Det er kunden i centrum – det er i hvert fald det, de siger på deres website. Men når det kommer til det, de gør, så halter det desværre rigtig meget. Her følger en frontlinje beretning om dengang skåltalerne og salgstalerne mødte den grimme virkelighed, og hvordan der er i nogle virksomheder er skræmmende stor forskel på det, man siger og gør.

Vi forbrugere ved godt, at det efterhånden er mere reglen end undtagelsen, at virksomheder, der vil sælge os noget, snyder på vægten og prisen. Vi ser det op mod jul og ikke mindst til Black Friday og lignende, hvor førpriserne er absurd høje og tilbudspriserne tilsvarende lave – men forkerte.

Jeg synes selv, at jeg efterhånden er en ok skarp forbruger. Jeg ved, at flyselskaberne sætter priserne op og ned i en uendelighed for at få mest muligt for varen. Jeg ved, at de har cookies, der giver prisen et nøk op, hvis jeg bliver lidt for interesseret. Og lige et nøk længere op, fordi jeg browser fra en Mac computer. Lige sådan med hotelværelser og charterrejser. Men i de brancher ved vi også, at det kører lidt op og ned. Og kald mig bare naiv, men da jeg i efteråret 2017 havde bestilt vores skiferie, ville jeg lige tjekke, hvad det skulle koste at leje en minibus, nu da hele familien inkl. svigerbørn skulle mod de sydlige pister.

Jeg kommer forbi SIXT, der lokker med 20% rabat, hvis jeg bestiller allerede nu – altså i september. Godt nok skulle jeg betale med det samme, og godt nok kunne jeg ikke lave reservationen om, men 20% var også penge, når vi er på den anden side af 1.000€ for sådan en tur. Jeg slår til og betaler. Og jeg er helt tryg. For på deres website står der bl.a. sådan her, når de skal fortælle, hvordan de vil behandle mig som kunde.

Da turen nærmer sig, skal jeg lige tjekke op på alle formaliteter og kommer igen forbi SIXT´s hjemmeside. Jeg vil lige tjekke, hvor meget jeg har sparet i forhold til dem, der først har fået fingeren ud her lige omkring jul. Jeg ved jo, at jeg har sparet mindst 20%. Så et hurtigt tjek for lige at glæde mit jyske kræmmergen.

Stor er min overraskelse, da det viser sig, at jeg rent faktisk har betalt 20% mere.. Altså jeg har betalt over 200€ mere end, hvis jeg bestilte og betalte minibussen nu.

Det er da en Early Bird, der vil noget!!! Det er faktisk helt pip i kasketten.

Der må alligevel være tale om en fejl, tænker jeg og skriver til SIXT, der lakonisk fortæller mig, at ”Du er jo ikke blevet lovet prisgaranti”. Og nej det er jeg ikke. Men det er lusket. Mega lusket. For med Ryanair, Hotels.com og alle de andre ved jeg at priserne kan stige – eller falde. De siger “Køb nu. Du ved ikke hvad prisen er i morgen”. Fair nok. Men SIXT skriver “Early bird – Køb nu og spar 20%”

Og de har sikkert juraen på deres side. Men de får ikke mig på deres side mere. Kommunikation foregår altid på modtagers præmisser, og denne modtager føler sig snydt, så det driver, og det kommer der ikke glade kunder ud af.

Gad vide, om SIXT´s marketingafdeling har luret nogle af Donald Trumps gode strategier. Så som at sige en ting og gøre noget andet. Og benægte eller negligere hvad, alle andre kan se, er åbenlyst forkert. Alternative sandheder og fake news synes at være centrale i marketingplanen, og sandheden er skjult med små langt nede på websitets undersider.

Og a pro pos præsidenter, så får hele historien her mig til at tænke på Abraham Lincolns ord, som SIXT og andre virksomheder, der følger samme strategi bør give en ekstra tanke.

AbrahamLincoln Citat

Hvis virksomhederne vil have vores penge og kundeforhold, så skal de erkende, at vi lever i en stadig mere transparent verden.

Vi forbrugere har efterhånden luret de tarvelige tilbudstricks og kolde prisrobotter. Og hvis/når de prøver at bygge deres virksomhed og brand på luskede tricks og falske tilbud, så bliver de blæst omkuld, når forandringens vinde blæser. De kan ikke længere skjule deres sande ansigt. Hvis det er grimt vil vi se det.

Hvis de derimod opfører sig ordentligt, så kunne det være, at de fik nogle mere loyale kunder. Kunder, der talte pænt om dem, og som vil anbefale dem til deres venner. Det er bare en tanke.

Søren Schnedler - Gravity, Gravity Thinking, Konfluent, Messbar

Søren Schnedler

På visitkortet står “Strategi og Koncept” i stedet for en titel, og det dækker ganske godt. Jeg har beskæftiget mig med kommunikation på alle niveauer gennem snart ganske mange år. Det har ført til mange indsigter og ikke mindst opdagelsen af Den Kommunikative Tyngdelov.

Tilmeld dig Gravity Post og modtag en gratis smagsprøve fra min bog

Få en nogenlunde regelmæssig opdatering direkte ind i din mailboks. Her vil jeg inspirere med egne og andres betragtninger på kommunikation og ledelse.

Scroll to Top