Tiltrækningskraften gør dig værd at følge

Kender du det?
Strategien er på plads. Planen er kommunikeret. Alligevel sker der ikke det, du forventer. Folk gør, som de plejer. Eller også nikker de – men handler ikke.

managers leadersMåske har du tænkt: “Jeg mangler gennemslagskraft. Jeg kan ikke få folk med mig. Hvorfor gør de ikke, som vi har aftalt?”

Du er ikke alene. Mange ledere oplever præcis det samme.

Fristelsen er ofte at skrue op for tempoet, tale højere, presse hårdere. Maksimere gennemslagskraften. Men på den lange bane slider det – både på dig og dem. For følgeskab kan ikke presses igennem. Følgeskab opstår, når mennesker mærker, at det giver mening for dem at gå med dig. Når de ikke føler sig presset – men tiltrukket.

Ægte og stærkt følgeskab er resultatet af god ledelse. Og det skal du ikke slå dig til med gennemslagskraft. Der er en anden vej.  Og vejen derhen er inspireret af en af de store græske filosoffer. Det kommer vi til lige om lidt.

Ledelse er kommunikation

Kommunikation kommer af communicare – at gøre fælles.

Som leder kommunikerer du hele tiden for at få nogen til at gøre noget for dig eller med dig. Det kan være at bidrage til en strategi, drive en transformation eller bare at få folk til at rydde op efter mødet.

Det kræver, at du er tydelig – og at du formår at give mening.future 1

Måske synes du selv, at meningen er åbenlys. Men det hedder jo ikke at have mening – det hedder at give mening. Og det er sværere, end det lyder. Mange ledere siger: “Jeg har forklaret det flere gange, men folk gør det stadig ikke.”

Klar kommunikation?

Mange ledere tror, de har løst opgaven, når de har “sagt og gjort”. Men spørgsmålet er: blev det hørt? Blev det forstået?

Måske gik fadet med rullepølse rundt netop som du var i gang med dine vigtigste pointer. Folk hørte ikke efter, men sad og overvejede, om de skulle tage med løg eller uden – og om de havde en mintpastil i tasken. Og lige dér røg dine budskaber om Must Win Battles og Business Planer – hen over hovedet på modtageren.

Og selv hvis det blev hørt – blev det forstået? Anerkendt? Eller sidder modtageren og tænker: “Det går nok over. Jeg gør, som jeg plejer.”TYdelighed

Hvis du vil lykkes, skal du helt hen til sidste led på tydelighedsskalaen: sikre at modtageren oplever, at det du siger giver mening – for dem – og at de ved, hvad de skal gøre anderledes i morgen. Mere af? Mindre af? Noget helt nyt?

Et skifte fra gennemslagskraft til tiltrækningskraft

Forestil dig, at du står foran dit lederteam og skal have dem med på en opgave/udfordring eller must win battle. Sært barn har mange navne.

Der er 2 veje at gå for at få folk med dig.

atom stickerGennemslagskraft. Det lyder besnærende og som en hurtig vej til resultater her og nu. Men det kræver konstant pres – og det tærer på dig – og dem. Kan du slå dig til følgeskab på den lange bane?

Tiltrækningskraft varer ved. Det er den, der gør, at medarbejdere, kolleger og stakeholdere ikke bare følger dine ord – men din retning. Går med dig. Tiltrækningskraft opstår, når andre oplever, at du har tyngde i det du siger og gør og det giver mening for dem at følge dig. Derfor er tiltrækningskraften stærkere for dig som leder på den lange bane.

Fordi det handler om at stå stærkt i dig selv – så dine ord og handlinger bliver autentiske, tydelige og meningsfulde for dem, som du gerne vil have til at gøre noget for dig eller med dig.

Og hvordan finder du så dit tyngdepunkt og arbejder med din tiltrækningskraft som leder? Her kommer vi tilbage til den græske filosofi, som jeg nævnte i starten.

EUDAEMON er vejen til større tiltrækningskraft

EUDAEMON-processen bygger på Aristoteles’ tanker om eudaimonisk lykke – den dybere, meningsfulde lykke, som rækker langt ud over øjeblikkelig succes. Den opstår når du lever og udlever dit fulde potentiale i overensstemmelse med dine værdier.

Processen er skabt til ledere, der vil finde og forankre deres tyngdepunkt – det, du kan, vil og tror på. Ordet EUDAEMON kommer fra græsk. EU betyder – God og Daemon betyder ånd. Så God Ånd eller på engelsk – Good Spirit. Og det er præcis, hvad processen her skal skabe. Good Spirit. For det er tiltrækkende.

Når du lever dit tyngdepunkt ud i alt, hvad du siger og gør, får du tyngde. Og det er tyngden, der giver dig tiltrækningskraft.

Processen i otte trin

EUDAEMON-processen er en rejse i otte trin:
Explore – Understand – Define – Activate – Execute – Monitor – Optimize – Nurture.

Eudaemon

  • Explore – Du udforsker dit landskab. Hvad driver dig? Hvad ser andre i dig?
  • Understand – Du ser mønstre. Hvor er der harmoni, og hvor er der spændinger?
  • Define – Du krystalliserer dit tyngdepunkt: det, du kan, vil og tror på.
  • Activate – Du gør dit tyngdepunkt synligt i alt, hvad du siger og gør. Ikke som et slogan – men gennem handlinger.
  • Execute – Du siger og gør. På den tiltrækkende måde.
  • Monitor – Du holder øje med om det har den ønskede effekt.
  • Optimize – Du tilpasser og optimerer.
  • Nurture – Du vander og dyrker det over tid, så det vokser i tyngde.

Processen er ikke lineær selvom illustrationen ser sådan ud. Du kan altid gå tilbage og genbesøge et trin, når du har brug for at genfinde balancen.

Og nu tilbage til dig

portraitKender du det?

Det var indledningen her. Måske nærmere genkender du det?

Hvor står du selv lige nu? Leder du mest med gennemslagskraft – eller tiltrækningskraft?
Hvad ville der ske i din organisation, hvis du stod endnu tydeligere i dit tyngdepunkt?

Måske er det værd at investere lidt i at blive klogere på om du leder med Good Spirit.

Søren Schnedler - Gravity, Gravity Thinking, Konfluent, Messbar

Søren Schnedler

På visitkortet står “Strategi og Koncept” i stedet for en titel, og det dækker ganske godt. Jeg har beskæftiget mig med kommunikation på alle niveauer gennem snart ganske mange år. Det har ført til mange indsigter og ikke mindst opdagelsen af Den Kommunikative Tyngdelov.

Tilmeld dig Gravity Post og modtag en gratis smagsprøve fra min bog

Få en nogenlunde regelmæssig opdatering direkte ind i din mailboks. Her vil jeg inspirere med egne og andres betragtninger på kommunikation og ledelse.

Scroll to Top