Skal jeg klappe det for dig?

Evnen til at trænge igennem med sine budskaber og blive set, hørt og forstået på den helt rigtige måde er ikke uden udfordringer. Hverken for virksomheder eller ledere. Det er derfor, at mange ledere sukker og søger efter større gennemslagskraft. Men frem for at slå sig til at blive set og hørt er det anderledes virkningsfuldt at arbejde med sin tiltrækningskraft. Det kræver lidt mere end at råbe mere og højere. Det kræver, at du er bevidst om de 4 trin i tydeligheden.

”Er jeg TY-DE-LIG???” – du overvejer ,om du skal klappe det. Du ved bare, at du har sagt det 1.000 gange. Mindst. Tidligt og sent. Men alligevel står ham eller hende, du taler med – modtageren af dit budskab – og ligner et stort spørgsmålstegn. Som faldet ned fra månen. Hvis du er som mig, så har du formodentlig allermest lyst til at skrige højt ned i en pude eller lige give vedkommende et hurtigt nakkedrag. Men tro mig – det bliver det ikke bedre af.

”hvis ikke du bliver forstået, så fald på knæ og bed om undskyld, thi fejlen er din

Hvis nu du har læst min bog (blinke blinke), så vil du kunne nikke genkendende til dette fine ordsprog. Hvis det bliver lidt for morfar-agtigt, så kan det også siges, som Amalie fra Amalies verden siger:

”jeg lægger mig ned på alle 4 og siger undskyld

Hun kan noget med kommunikation. Eller… Hun har i hvert fald mange følgere.

Det er jo unægteligt 2 forskellige talemåder om det at erkende fejl. Men det vigtigste her er, at, hvis du som afsender af et budskab ikke bliver forstået – så er det dig, der har et problem. For al kommunikation foregår på modtagers præmisser.

Det kan være en bitter pille at skulle sluge, men sådan er det bare. Beklager.

”Du rammer mig meget lige der, hvor du skriver, at man selv er ansvarlig, hvis modtageren ikke forstår budskabet. Pyh, jeg synes, at jeg må gentage de samme ting mange gange i mit virke” Sådan skrev en læser af min bog til mig den anden dag. Hun er en højt begavet og meget dygtig CMO, så hvis hun har udfordringer med kommunikation, så har vi alle. Og det har vi. Kommunikation er svært, det er derfor, at vi er nogen, der kan tage penge for at rådgive om det. 🙂

Man siger at gentagelse fremmer forståelsen. Det gør den også – nogle gange. Men et budskab bliver ikke altid tydeligere af at blive gentaget. I ordbogen står der:

”Tydelighed – det at et fænomen, en handling eller et forhold klart og utvetydigt lader sig opfatte, forstå eller sanse”

Der står ikke noget om, at tydelighed er lig med antallet af gange noget er sagt eller gjort.

Vi kan selv synes, at vi er tydelige og klare i spyttet, men alt afhæn­ger af ørerne, der hører, og øjnene, der ser. Det er vores opgave som afsendere af kommunikation at sikre, at vi tager modtagerne med hele vejen gennem tydelighedsskalaen, der har 4 vigtige trin.

Skaermbillede 2021 02 19 kl. 09.05.08

Step 1: Er det sagt og gjort?

Først og fremmest skal det siges og gøres, og der er mange måder at få sit budskab ud på. F. eks. i et ledermøde. Er du typen, der er god til at formidle dine budskaber med en god historie? Krydrer den med små vitser og lignende? Eller suger du langsomt men sikkert energien ud af dine modta­gere, når du kører 50 PowerPoint-slides i træk?

Skaermbillede 2021 01 25 kl. 15.19.02

Sjov ordstilling, men det skyldes, at det er den kloge Yoda fra Star Wars, der har sagt det. Her er der megen visdom at hente. For måske skal du ændre dit game en smule. Måske begår du den klassiske fejl og får vendt nyhedstrekanten forkert. Altså du fortaber dig i alle mulige og umulige detaljer og ligegyldige omveje frem for at komme til sagen. Kom nu til sagen. Hurtigt.

Hvis du gør det, så undgår du, at din modtager slår over på pausefisk og ikke hører efter. I modsat fald kan det være, at du en dag finder dig selv skrigende med hovedet nede i en pude. Og det vil du vel gerne undgå? Hvis du vil læse mere om nyhedstrekanten, så kan du her finde en sjov blog om nyhedstrekanten og om, hvordan mødre har en evne til at vende den godt og grundigt på hovedet. Jeg har ikke skrevet den selv – men god er den.

Jeg kan godt mærke, at det her bliver lidt langt, så vi skynder os videre til step 2. Herfra bliver det svært, for nu bevæger vi os over på modtagers banehalvdel.

Step 2: Er det hørt og set?

dåse telefonDet er muligt, at du har sagt og gjort alt det rigtige. Måske har det endda været interessant og ligefrem underholdende. Men var modtagerne tunet ind på dig og dine budskaber, eller var de optaget af at tjekke Corona-tallene på TV2.dk, læse mails eller spille Wordfeud på telefo­nen? Fik de alle pointerne med, eller missede de flere af dem, da de lige skulle spørge sidemanden, om han kunne sende fadet med rullepølse videre?

Step 3: Er det forstået og anerkendt?

Så nåede vi til step 3. Du kan både have sagt og gjort det, du skulle, og dine modtagere kan have hørt og set dig. Men… Forstår de og anerkender dit budskab? Har de forstået og anerkendt, at, hvis ikke I sammen løfter såvel omsætningen som indtjeningen i divisionen, så risikerer I at blive lagt ind under en af de andre divisioner? Altså bare som eksempel.

Det kan jo være at dine kolleger bare har set nogle grafer, der peger den retning, de plejer – ned – men at de ikke har forstået, hvad det betyder – for dem. De har ikke forstået og anerkendt situationens alvor. Uanset om det er manglende ordrer eller en stigning i sygefraværet på 2%.

Step 4: Giver det mening, og ved modtagerne, hvad de skal gøre?

mand pileskiltNår man vil have nogen til at gøre noget for sig eller med sig, indebæ­rer det ofte, at modtageren skal til at gøre noget andet eller mere, end de plejer. Giver det mening for dem? Måske synes nogle af dine kolleger, at de har rigeligt på agendaen i for­vejen. Eller at det du foreslår, bare ikke er det rigtige at gøre set fra deres stol. Det kan også være, at de er helt med. De har både hørt, set, forstået, anerkendt et budskab, der giver mening for dem. De har bare ikke lige styr på, hvad du forventer, at de gør anderledes fra nu af. Så­dan helt praktisk, konkret og operationelt. Og indtil de har fået styr på det så gør de som de plejer – og du overvejer at finde puden frem og skrige ned i den.

Alt for mange ledere synes, at kommuni­kationsopgaven og dermed ledelsesopgaven er løst, når der bliver sagt og gjort, og alt for mange ledere bliver på trin 1. Herfra står de så og drømmer om større gennemslagskraft. Men gennemslagskraften vil som regel kun kunne slå dem videre til trin 2.

Min bog hedder ”Øg tiltrækningskraften og bliv værd at følge.”

Fordi det kræver tyngde, tiltrækningskraft og evnen til at motivere og engagere modtagerne, at nå videre til trin 3 og 4. Det er først på trin 4, at det for alvor begynder at flytte noget. Når modtagerne ved, hvad de skal sige og gøre for at følge dig. Hvis de synes, at det er det værd.

Øg tiltrækningskraften og bliv værd at følge

Søren Schnedler - Gravity, Gravity Thinking, Konfluent, Messbar

Søren Schnedler

På visitkortet står “Strategi og Koncept” i stedet for en titel, og det dækker ganske godt. Jeg har beskæftiget mig med kommunikation på alle niveauer gennem snart ganske mange år. Det har ført til mange indsigter og ikke mindst opdagelsen af Den Kommunikative Tyngdelov.

Tilmeld dig Gravity Post og modtag en gratis smagsprøve fra min bog

Få en nogenlunde regelmæssig opdatering direkte ind i din mailboks. Her vil jeg inspirere med egne og andres betragtninger på kommunikation og ledelse.

Scroll to Top