Folkeuniversitet har en spændende foredragsrække, der hedder ”Et menneske af kvalitet”. Her kommer de over otte tirsdage omkring kvaliteterne
- Dannelse
- Myndighed
- Empati
- Tillid
- Mod
- Generøsitet
- Kærlighed
- Humor
De otte dyder skulle tilsammen danne en god bund, hvis du gerne vil være et menneske af kvalitet. Særligt emnet Tillid er interessant. Ikke mindst når det handler om ledelse og kommunikation. Tillid er ikke noget, man får. Det er noget man gør sig fortjent til hos andre, og du kan godt være tillidsvækkende uden at være tillidsværdig. Altså du kan få mig til at tro på dig, hvorefter det viser sig, at du ikke var den tillid værdig.
Et ord er et ord
Gert Tinggaard Svendsen er professor i tillid, og ham mødte jeg til et arrangement sidst i november. Gert Tinggaard Svendsen har omskrevet Stalins vending ”Tillid er godt, men kontrol er bedre” til denne nye udgave: ”Kontrol er godt, men tillid er billigere”. Gert og hans kolleger har kortlagt tillidsindekset i en lang række lande verden over, og resultater er klart. Danmark er verdensmestre i tillid. Vores tillid til andre er mere end dobbelt så stor som tilliden i USA og Frankrig. Og mere end 20 gange højere end tilliden i Brasilien. Ifølge Gert Tinggaard Svendsen er der penge i tillid. Jo mindre vi er nødt til at lave lange og tunge kontrakter – som i USA – og jo mere vi kan tro på, at et ord er et ord – som når man skal flytte Rudbjerg Knude Fyr – jo mere bøvl kan vi spare væk og fokusere på at få løst opgaven.
Tillid på formel
Men tillid er på mange måder en underlig og udefinerbar størrelse. Den amerikanske konsulentvirksomhed ”Trusted Advisor” har formuleret en formel for, hvad der skaber tillid.
De mener, at du er tillidsværdig som afsender i det omfang, jeg som modtager oplever, at du er kompetent (kan du noget?) + Troværdig (holder du dine aftaler?) + intimitet (føler jeg mig tæt på dig?). Disse 3 elementer divideres så med din grad af selvorientering. Altså søger du eget win, eller søger du win-win? Jeg synes, det er en interessant måde at sætte det op på. Du kan finde et link til en kort video og forklaring her.
Men tilliden er under pres. Også i Danmark. Boozt.com oplever, at nogle kunder bestiller for mange varer og returnerer dem. Nogle gange er varerne brugt og med prismærker genplaceret. Derfor har Boozt.com indført en ”Fair-Use klausul”, som indebærer, at nogle kunder bliver afskåret fra at handle på sitet, hvis de bryder den tillid, som er blevet dem vist. Det er jo på sin vis fair nok. Og det har helt sikkert givet mening i et regneark et eller andet sted. Men kommunikationen til kunderne har været helt i hegnet. Kunderne får bare afvist deres handler uden videre. Uden opfordring fra sælger til køber om at gøre noget andet end hidtil, uden advarsel, uden information. Bare direkte rødt. Du er ude. Det kan undre mig. Er det ikke dårligt købmandsskab? Det er i hvert fald dårlig kommunikation, og det giver bagslag. Lige nu vælter de sure anmeldelser ind på Trustpilot. Hvis ikke lige du har set noget om sagen, så kan du se mere her.
Det giver mig også anledning til at dele to tidligere blogs, som jeg har skrevet. Den ene handler om tillid: Vi tror ikke på reklamer, vi tror på hinanden og den anden handler om at have styr på hygiejnefaktorerne. Det havde Boozt.com ikke.
Jeg håber, at jeg har eller kan gør mig fortjent til din tillid. I givet fald kan du vise mig din ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev – også kaldet Gravity post. Gør du det, får du samtidig muligheden for at vinde en illustration i glas og ramme. Hver gang Gravity post udkommer trækker jeg lod om en af mine illustrationer. Pænt rammet ind og personligt overbragt.
Lav en god dag 🙂