Hvad gør virksomheden og dens medarbejdere, når de bliver udsat for situationer, som de ikke har kunnet forestille sig? Situationer, som ikke står beskrevet i medarbejderhåndbogen, og som er ubetrådt land for alle.
Flere undersøgelser viser, at danske virksomheder til en vis grad deler de samme 20 værdier. Måske lyder ord som f.eks. innovation, åbenhed, ansvar, tillid, respekt, troværdighed og loyalitet bekendt? Værdier og holdninger, som alle kan nikke og smile til i medgangstider, men, som ikke kan eller skal stå i vejen for de svære beslutninger, der står for døren, når Corona banker på.
Tværtimod. Det er nu værdierne skal stå deres prøve og være helt tydelige i handlingerne. Hvis folk skal sendes hjem, aftaler annulleres og samarbejder sættes på stand by. Når nogle skal gøre mere, fordi andre sendes hjem. Eller når innovationen er efterspurgt mere end nogensinde før.
I krisetider hyldes den handlekraftige leder, der besidder stor gennemslagskraft. ”Der er ikke råd og tid til at have fine holdninger – nu handler det i stedet om at fokusere på handlinger” er udsagn, som man godt kan komme afsted med. I situationen lige nu er det nærliggende at ty til de rene handlinger. Men det er ikke enten eller. Det er både og. Du skal have veldefinerede holdninger – klare og velformulerede. Og dem skal du leve ud i meningsskabende handlinger. Enkle og konkrete. For kun på den måde kan du give mening. Kun på den måde får du tyngde.
Du har tyngde, når det, du kan, vil og tror på, er synligt i alt, hvad du siger og gør. Uanset om du er virksomhed eller leder. Altså du skal kende dine holdninger og gøre dem synlige i alle dine handlinger. Ikke mindst når krisen går fra ingenting til maksimum på en uge. Det lyder enkelt, men det er faktisk mega svært. For nu skal du til at leve op til alt det, du siger og skriver på website mm., og det er helt bogstavligt nemmere sagt end gjort. Men hvad er alternativet? At udføre en masse handlinger, der ikke for alvor er rodfæstet i det, du kan, vil og tror på? Det kan måske løse noget nu og her, men det giver ikke rigtig mening på den lange bane. Vel?
Hvis virksomheden f.eks. har værdier som respekt og tillid (og det ved jeg, at mange har), så skal de værdier ikke stå i vejen for at træffe de rigtige beslutninger. De skal derimod være pejlemærker for, at det rigtige bliver gjort. Rigtigt. Det handler jo netop om at have respekt for situationen, regeringen, medarbejderne, økonomien og alle de andre elementer i det kaos, hvor alle søger orden. Og tillid til at alle forstår nødvendigheden af at gøre noget. Det tror jeg, alle forstår. At det er nødvendigt at gøre noget. Nu handler det om, hvad du som virksomhed og leder gør, og måden du gør det på.
En virksomhed og dens ledere bidrager til deres tyngde og tiltrækningskraft, når de gør, som de siger og siger hvad de gør. Også når det bliver svært. Eller rettere – især når det bliver svært. En krise, som den vi har lige nu, kan bidrage til – eller svække – virksomhedens og lederens tyngde og tiltrækningskraft. Og tiltrækningskraften er god at have på sin side – ikke mindst på den lange bane. Altså den bane, det er værd at spille på.
Udtrykket ”This too shall pass” er efter et persisk ordsprog. Kriser kommer og går. Tyngdepunkter og værdier består. Hvis de bliver levet.
Lav en god dag 🙂