Er du fedtet?

Del på linkedin
Del på facebook
Del på twitter
Del på email

Det meste er som aldrig før. Ordet historisk er efterhånden så tyndslidt, at det har mistet sin betydning. Der er historisk dyk i forbrugertilliden, historisk lave renter, historisk lav oliepris, historisk store hjælpepakker og historisk hurtig stigning i arbejdsløsheden. Når vi skal forvente det uventede, stiller det store krav til os alle, og man kan have en tendens til at have nok i sig selv. Presse citronen og udnytte situationen. Men spørgsmålet er, om det er den kloge taktik på den lange bane? I en tid, hvor der er kamp om ressourcer og markedsandele, er det måske en bedre strategi at være generøs?

Adam Grant er professor på Wharton University, Philadelphia i USA og har skrevet flere blændende gode bøger. Du kan fx. følge ham på LinkedIn. På baggrund af omfattende research inddeler han i bogen ”Give & Take” os alle sammen i 3 kasser.

Givers er dem, der giver – ofte mere end de umiddelbart får. Dem som altid finder plads i kalenderen til et kaffemøde, altid siger ja og hjælper – også når de selv har rigeligt brug for hjælp.

Matchers er dem, der sørger for at få noget for noget. De skal nok hjælpe dig, men de holder regnskab og forventer, at du returnerer tjenesten. Og gør du ikke det, så er der ikke mere at hente ved dem.

Takers er dem, der sørger for altid at få noget – og helt sikkert mere, end de giver. Det populære band Folkeklubben har i deres sang ”Fedterøv” et vers, der beskriver disse Takers ganske godt.

Du var hurtig til at ta’
Når der var fire øl på bordet, og fem der sku’ ha’
Når taxaregningen blev høj
Var det eneste spor efter dig et aftryk af din fedtede røv

Jeg vil tro, at der var mange Takers i hamstringskøen i Bilka, da Mette Frederiksen bad os alle sammen om at lade være med at hamstre. Fedterøven skulle sikre sig rigeligt med toiletpapir. . .

Statistisk er 55-60% af os Matchers, og de sidste 40-45% fordeler sig nogenlunde ligeligt mellem Givers og Takers. Hvis du vil se en kort TED Talk med Adam Grant, hvor han forklarer teorien – så kan du klikke her.

portraitMit selvbillede kan være en smule forvrænget, men jeg anser mig selv for at være en Giver. Det kan være både godt og skidt. Adam Grant påviser, at de, der klarer sig allerværst af alle, findes i gruppen af Givers. Det er jo ikke så godt, og det understøtter mine nærmestes postulat om, at jeg er helt galt på den og i stedet burde tænke noget for noget. MEN de, der klarer sig allerbedst, findes faktisk også i gruppen af Givers. Så det bruger jeg altid som argument – både overfor mig selv og mine nærmeste – når jeg giver ud af det dyrebareste, vi har – Tid.

Ifølge Adam Grant er der flere elementer i spil, når man skal finde ud af, hvad der adskiller de succesfulde og de knapt så succesfulde Givers. En af faktorerne er, at man som Giver skal blive bedre til at spotte Takers. Og undgå dem. Det kan være sværere end som så, da Takers ofte forklæder sig som Givers. Nu er du advaret. Pas på dem.

Hvis du som Giver ikke skal bliver kørt helt ned og gå tør for energi, skal du forsøge at opøve kompetencen i at give ”5 minutes favors”. Altså at give og hjælpe på en måde, som ikke koster dig alt for meget tid, når du aktiverer din viden eller dit netværk til gavn for andre. Men derudover er der mindst 2 ting, som vi alle kan give uden, at det koster:

Giv nærvær
globus ballon mandI en verden, hvor digitalisering og distrahering går hånd i hånd, er udfordringen at sørge for, at det ikke kommer mellem os. Og skaber afstand. Nærvær øger din tiltrækningskraft, og den skal i vore dage praktiseres både digitalt og analogt. Især i disse dage, hvor det fysiske møde erstattes med møder via MS Teams, Skype, Zoom og webinarer i hobetal. Vi kan stadig mærke, om der er tale om ægte nærvær eller autogeneret standardsvar. Ræk ud, vær tilstede og plej relationen der, hvor den er. Det vil få den til at vokse sig stærk.


Giv opmærksomhed
lytte02Kunsten at lytte har trange kår. Vi lytter i alt for høj grad for at svare frem for at forstå. Når du taler, så gentager du som regel bare det, du ved. Men når du lytter, så har du chancen for at lære noget nyt. Noget du kan bruge til at komme tættere på. Monolog er ikke tiltrækkende (du ved selv, hvor lang i blikket du bliver, når du til festlige lejligheder får en borddame/herre, som taler fanden et øre af, og hvor der kun er ro, når der fortæres). Udviklende dialog derimod er tiltrækkende – ikke? Giv opmærksomhed, stil spørgsmål, lyt og vær interesseret i svaret.

Kort sagt. Vær generøs frem for fedtet. Vælger man at gå gennem livet i for små sko, så kan turen ende med at føles så frygtelig lang. Derfor skal du give alt, hvad du kan. Det vil øge din tyngde og tiltrækningskraft og vil dermed ende med at give dig rigtig meget tilbage. Giv og du skal få et historisk stort udbytte. Det håber og ønsker jeg for dig.

Lav en god dag 🙂

Søren Schnedler - Gravity, Gravity Thinking, Konfluent, Messbar

Søren Schnedler

På visitkortet står “Strategi og Koncept” i stedet for en titel, og det dækker ganske godt. Jeg har beskæftiget mig med kommunikation på alle niveauer gennem snart ganske mange år. Det har ført til mange indsigter og ikke mindst opdagelsen af Den Kommunikative Tyngdelov.

Tilmeld dig Gravity Post og modtag en gratis smagsprøve fra min bog

Få en nogenlunde regelmæssig opdatering direkte ind i din mailboks. Her vil jeg inspirere med egne og andres betragtninger på kommunikation og ledelse.

Scroll til toppen