Hvad og hvem drukner i talestrømmen?

Vi kommunikerer for at få nogen til at gøre noget for os eller med os. Men nogle gange så er den bedste kommunikation måske stilhed? Måske kan stilheden være med til at øge din tyngde og tydelighed og dermed din tiltrækningskraft.

Talestrøm. Smag lige på det ord. En strøm af tale. Kan du se det for dig? Talen strømmer mod dig. Et dige har givet efter for trykket, og nu vælter talestrømmen ud og river alt og alle med sig på sin vej. Nogen og noget risikerer at drukne i talestrømmen. Nogen, som du gerne vil til at have til at gøre noget for dig eller med dig.

Bastian Overgaard har lige udgivet sin bog ”Støjfri ledelse. Hvordan vi opnår mere ved at snakke mindre”. En bog, som helt sikkert vil blive efterspurgt. Fordi den giver mening for mange.

Der er for meget snak. Min salige far plejede at sige ”Ja, ja han kan tale meget og længe uden rigtig at sige noget” Vi kan levere 9.000 ord i timen, og der er mange, der gør det. Alt for mange. Alene og sammen med andre. Stilheden er under pres. Den er også ved at drukne.

Stilheden er et rigtigt interessant kommunikations- og ledelsesværktøj. Det talte jeg for et par uger siden med Bastian om på ClubHouse (de nye sociale medie) Overskriften var ”Kan stilhed øge tiltrækningskraften?” Det korte svar på den timelange samtale var – Ja. Stilheden er en forstærker på alle elementerne i den kommunikative tyngdelov.

Skaermbillede 2021 03 25 kl. 17.22.42

Stilheden bonner særligt stærkt ud på mening og tydelighed.

Det giver mening.

Giver det mening for dem, som du gerne vil have til at gøre noget for dig eller med dig, at du bruger stilheden som værktøj? Ja. I høj grad. For rigtig mange vil det give rigtig god mening. Fordi stilheden er en mangelvare i dagens Danmark. Der er fuld knald på alle kommunikationskanaler både i privat og erhvervslivet. De små øer af stilhed forsvinder som isbjerge i den globale opvarmning. Så for dine kolleger vil stilheden give rigtig god mening – uanset, at de måske er utrygge og usikre på, hvordan den skal praktiseres.

Giver stilheden også større tydelighed?

Man siger, at gentagelse fremmer forståelsen. Det gør den også – nogle gange. Men et budskab bliver ikke altid tydeligere af at blive gentaget. I ordbogen står der:

”Tydelighed – det at et fænomen, en handling eller et forhold klart og utvetydigt lader sig opfatte, forstå eller sanse”

forstærkerDer står ikke noget om, at tydelighed er lig med antallet af gange noget er sagt eller gjort. Eller antallet af ord. Tydeligheden stiger ikke nødvendigvis i takt med, at du skruer op for volumenknappen. Måske skal du i stedet en gang imellem skrue ned og lade stilheden gøre jobbet.

Fordi tydelighed handler ikke kun om, hvad du siger og gør, men også om hvordan du siger og gør det. Stilheden er en forstærker. Enhver stand-up komiker ved, at pauserne – både før og efter pointerne – er turboknappen for de gode grin.

Men stilheden er ikke kun et oratorisk ninjagreb. Brugt rigtigt giver stilheden plads. Plads til noget. Plads til omtanke, eftertanke, fortanke og måske endda en ny tanke. Vigtige tanker, der kan omsættes til handlinger, der flytter noget. Noget, der ellers kan risikere at drukne i larmen og talestrømmen.

Kommunikation er ledelse, og ledelse er kommunikation. Så næste gang du gerne vil have nogen til at gøre noget for eller med dig, så spørg dig selv: ”Hvem eller hvad risikerer at drukne, når og hvis jeg slipper talestrømmen fri?”.

Overvej at lade stilheden være din redningskrans til dine modtagere og dermed dit budskab.

Den kan du jo lige så stille tænke over – bare 1 min.

 

Søren Schnedler - Gravity, Gravity Thinking, Konfluent, Messbar

Søren Schnedler

På visitkortet står “Strategi og Koncept” i stedet for en titel, og det dækker ganske godt. Jeg har beskæftiget mig med kommunikation på alle niveauer gennem snart ganske mange år. Det har ført til mange indsigter og ikke mindst opdagelsen af Den Kommunikative Tyngdelov.

Tilmeld dig Gravity Post og modtag en gratis smagsprøve fra min bog

Få en nogenlunde regelmæssig opdatering direkte ind i din mailboks. Her vil jeg inspirere med egne og andres betragtninger på kommunikation og ledelse.

Scroll to Top