Meget få politikere evner at udnytte Den Kommunikative Tyngdelov. Tirsdag den 19. november er der valg til by- og regionsråd. Vores lygtepæle og træer er skæmmet af håbefulde lokalpolitikere, der mere eller mindre vellykket forsøger at indgyde en vis form for tillid til, at lige præcis de kan varetage byens tarv de kommende fire år.
Fotografen har lagt lyset helt rigtig, smilet er også på plads. Enkelte ser endda naturlige ud, og valgplakatens kontrafej ledsages af mere eller mindre opfindsomme slogans, løfter eller slet og ret den håbefuldes navn.
Kort sagt, så er alt som det plejer. Men vi – publikum, vælgerne – vi engagerer os ikke. Den største kamp her i valgkampen er at få folk til at stemme. Hvorfor mon? Mit bud er, at vi kan ikke mærke, hvad politikerne brænder for – hvad de har valgt at kæmpe for. De vil det samme. Og de siger det samme. Jeg mangler simpelthen at se en politiker stå frem med en liste over alt det, som han eller hun IKKE vil.
DR lavede et fantastisk eksperiment med ”Gaden” Hvis ikke du har set det,
så kan du se mere her.
Her var det lige pludselig vedkommende. For borgerne her var nødt til at vælge fra for at få tingene til at hænge sammen. Det var svært. Rigtig svært! Og følelserne kom helt op til overfladen.
Og det er godt, for følelser flytter noget. Følelserne aktiveres, af det man tror på – det man brænder for. Og det er her, det går galt for politikerne. Vi kan ikke mærke, at vores politikere virkelig brænder for andet end for en plads på taburetten i fire år. Måske fordi de ikke er klar over, hvad der virkelig gør dem tiltrækkende.
Og når de så oven i købet taler uden om – og med uld i mund… så står publikum af. Særligt det unge publikum. Det er ikke nærværende. Nærmere distancerende.
Har du valgt – og har du valgt fra? Har du styr på, hvad der gør dig, din virksomhed eller måske endda dit parti tiltrækkende? Hvad brænder du for?