Hvis du overtræder tyngdeloven og tror, at du kan flyve, gå på vandet eller springe 20 meter over en kløft, så bliver du straffet. Hårdt! Det gør du også, hvis du overtræder Den Kommunikative Tyngdelov!
Tyngdekraften holder alting på plads. Den holder planeter, sol og andre himmellegemer i kredsløb om hinanden, og den sørger for, at vi – eller i hvert fald de fleste af os – har fødderne solidt plantet på jorden.
Den Kommunikative Tyngdelov holder tyngde, afstande og tiltrækning mellem mennesker og brands på plads. Og hvis du ikke respekterer Den Kommunikative Tyngdelov, bliver du også straffet hårdt. Straffen falder ikke nødvendigvis med det samme, som hvis du prøver på at flyve, men hver gang du forbryder dig mod Den Kommunikative Tyngdelov, så bliver afstanden til dit publikum større. Og det er en hård straf!
Den Kommunikative Tyngdelov har tre paragraffer. Hvis du kender dem, så kan du ikke alene undgå at overtræde loven og at blive straffet for det. Du kan ligefrem udnytte den og øge tiltrækningskraften til dit brand og din virksomhed.
§1. Optimér din tyngde
Ægte tyngde skabes fra dit Center of Gravity, og det består af tre elementer:
Stk. 1. Kend dit purpose.
Hvad brænder du for? Hvad ville verden miste, hvis ikke du var her?
Stk. 2. Definér dine vigtigste forcer.
Hvad er dine:
- kompetencer
- aktiver
- værdier
- principper?
Stk. 3. Definér og prioritér dine forstærkere.
Er du f.eks.:
- modig
- ærlig
- relevant
- værdiskabende
- engagerende
- hurtig
- stolt …
… eller er det nogle andre ord, der kendetegner dig, din virksomhed, dit brand?
Læs mere om tyngde og Center of Gravity i: Tiltrækningskraft, ja tak!
§2 Minimér afstanden til dit publikum
Respektér dit publikum. Hav høje tanker om dem. Tro på, at de er kloge, og at de ikke behøver at få dit budskab serveret som falde-på-halen-komik og smålumre platheder. Hvis du virkelig har noget på hjerte og taler på deres præmisser, så skal de nok lytte,
Stk. 1. Skab resonans.
Sørg for hurtigt at komme på bølgelænge med dit publikum, og fasthold den.
Stk. 2. Styrk relationerne.
Få hver interaktion og transaktion til at føre til den næste.
§3 Maksimér kraften i kommunikationsvariablerne
Spil dine kort optimalt. Tænk effekt i alt, hvad du gør, men tænk langsigtet. Vælg dine budskaber og medier med omhu i forhold til dit Center of Gravity og i forhold til afstanden til dit publikum. Få det optimale ud af din kommunikation. Hver gang!
Stk. 1. Vælg den rigtige strategi.
Find det optimale miks af monolog, dialog, samvær og fællesskabs-aktiviteter.
Stk. 2. Mobilisér flest mulige ressourcer.
Husk, at ressourcer både omfatter økonomi og manpower.
Stk. 3. Sørg for at du opleves relevant.
Vær kreativ og tal på dit publikums præmisser – og dermed ind i deres kontekst.
Du kan læse mere om Den Kommunikative Tyngelov her. Du er også velkommen til at kontakte Søren Schnedler på 40 36 28 29 eller på ss@centerofgravity.dk for at høre mere om Den Kommunikative Tyngdelov og hvad den kan gøre for dig.
GemGem