Hvem, Hvad, Hvordan?

I alle mulige sammenhænge jagter vi svarene, men det gode svar kommer som regel af evnen til at stille det eller de rigtige spørgsmål. Det gør sig også gældende, når du vil arbejde med at blive bedre til at kommunikere og dermed øge din tiltrækningskraft.

HvemHvadHvorFra min barndom/ungdom kan jeg huske, at mine forældre havde sådan nogle gule bøger, der hed Hvem, Hvad, Hvor. Det var en årligt udkommende håndbog fra Politikens Forlag, der blev udgivet i perioden 1933-2012. Bogen samlede op på årets begivenheder i Danmark og resten af verden, dels i kalenderform, dels i større artikler. På den måde kan man sige at de gav svar på verdens spørgsmål – lige her og nu. I kontekst.

Men når det gælder kommunikation er der ikke lige et opslagsværk, der giver alle svarene. Det kunne ellers være nemt. Men det behøver faktisk ikke være så svært at tjekke, om du er på rette vej og tættere på et svar på, hvordan du bliver mere tiltrækkende.

Der er 3 spørgsmål, som du skal stille:

HVEM, HVAD, HVORDAN?

Hvis du kan svare på det, så er du godt på vej. Det lyder enkelt, og det er det faktisk også. Men lad os prøve at dobbeltklikke på de 3 spørgsmål

Hvem?

Det er kommunikation for begyndere. Kend din målgruppe. Og du har sikkert mere end én målgruppe, men du skal så vidt muligt være specifik og skære din målgruppe så skarpt som overhovedet muligt. Og selvfølgelig skal man tænke over alder, indkomst og alt den slags, men du skal i højere grad fokusere på

Hvad de kan eller ønsker at kunne – bedre.

Hvad de vil. Hvad drømmer de om? I privatlivet og erhvervslivet

Hvad tror de på. Hvilke overbevisninger og værdier har de som pejlemærker

Hvad?

Hvad vil du gerne have dem til. Og ja, hvis du er en virksomhed og gerne vil tiltrække nogle kunder, så vil du nok bare gerne have deres penge. Men hav respekt for kunderejsen. Tag den lidt med ro. Du vil sikkert gerne have de mulige kunder til at lægge hele børneopsparingen hos dig, men de der kunder er ligesom dig. De hopper ikke bare lige på alle dine gode argumenter for, hvorfor lige præcis du skal være deres foretrukne. Kort sagt: Små slag batman – Et skridt ad gangen.

Du spørger jo heller ikke på første date, om I skal giftes og have børn og fællesøkonomi– vel?

Hvordan?

Nu til det vigtigste. Hvordan vil du hjælpe med at gøre deres liv bedre? Hvordan kan du hjælpe? Hvordan bringer du dem tættere på det de vil, hvordan gør du dem bedre til det de kan – eller gerne vil kunne – og hvordan kan de se, at du og din virksomhed har nogle holdninger og overbevisninger, der flugter med deres?

Hvis du kan svare på de 3 spørgsmål, så svarer du faktisk på hvordan du giver mening for dem. Det er præcis det, der gør dig tiltrækkende. Hvis du giver mening – for dem.

TjeklisteHvis du vil et spadestik dybere i spørgsmålet om ”Hvordan” du giver mening, så har jeg lavet en lille test, som du måske kan bruge.

Transformerende. I hvilken grad bringer det vores publikum tættere på det de kan eller gerne vil kunne, det de vil og det, de tror på.
Engagerende. I hvilken grad vil de opleve, at de er en del af noget. At de kan involvere og engagere sig. Kommunikerer vi med dem frem for til dem.
Simpelt. Hvor enkelt er det at forstå – for modtager? Er det enkelt at forstå og at involvere og engagere sig?
Transparent. Er det tydeligt, hvad du gerne vil og hvad det kræver? Kan du måle og vise, hvad det er, du vil, og hvordan det går?

Fra mig til dig. 3 spørgsmål og en underliggende TEST liste.

Måske finder du svaret der. Måske leder spørgsmålene til nye erkendelser og indsigter. Det ville vel heller ikke være det værste, der kan ske? De gode spørgsmål har en kæmpe kraft, der bare venter på at blive sluppet fri. Forundring fryder, og jeg foretrækker til enhver tid det gode spørgsmål frem for det skråsikre svar. Håber det giver mening for dig.

Lav en god dag 🙂

Søren Schnedler - Gravity, Gravity Thinking, Konfluent, Messbar

Søren Schnedler

På visitkortet står “Strategi og Koncept” i stedet for en titel, og det dækker ganske godt. Jeg har beskæftiget mig med kommunikation på alle niveauer gennem snart ganske mange år. Det har ført til mange indsigter og ikke mindst opdagelsen af Den Kommunikative Tyngdelov.

Tilmeld dig Gravity Post og modtag en gratis smagsprøve fra min bog

Få en nogenlunde regelmæssig opdatering direkte ind i din mailboks. Her vil jeg inspirere med egne og andres betragtninger på kommunikation og ledelse.

Scroll to Top