I snart 4 år har jeg tumlet med at kunne forklare – enkelt og ligetil – at jeg har oversat Newtons Tyngdelov til kommunikation. Derfor kunne jeg næsten ikke være i mig selv af begejstring, da jeg nu i én sætning kunne forklare det ene af de 3 centrale elementer i Den kommunikative Tyngdelov. Tiltrækningskraften.
Tiltrækningskraften er sammen med tyngdepunktet det vigtigste element i Den Kommunikative Tyngdelov. Det er tiltrækningskraften, der bestemmer, om nogen eller noget er tiltrækkende. Det er den, alle gerne vil have kontrol over. For at kunne minimere afstanden til dem, som man gerne vil være tæt på.
Så hvis nu jeg kunne forklare den i bare en sætning, så ville det køre for mig. Og i min iver for at skære det ned til så få ord som muligt var jeg i min visdom – eller mangel på samme – kommet frem til
”Evnen til at skabe oplevet kontekstuel relevans ”
”Jahhh øøøhh – kan du sige det på en måde, der er knap så akademisk”, sagde hun og forsøgte at være venlig. Det lyder som noget, der er frygteligt besværligt – og det er vel ikke meningen? Nej, det var bestemt ikke meningen. Tværtimod.
Jeg måtte erkende, at det lyder helt vildt kedeligt, og de fleste hurtigt vil tænke ”Det er nok ikke noget for mig”. Men det er det. Altså noget for dig. Med mindre du ikke kommunikerer. Og det gør du med garanti. Verbalt og nonverbalt. Hele tiden. Som leder, medarbejder, kollega, kæreste, ægtefælle, ven og alle de andre roller, som du garanteret har. Alle gør det – hele tiden. Altså kommunikerer.
Hvis ikke vi kan kommunikere – så kan vi ikke noget. Når jeg holder foredrag, har jeg et billede med af Stephen Hawking. Manden er et geni. Intet mindre. Og lige nu kommunikerer han via bevægelserne i sit højre øje. Men lige om lidt tager sygdommen hans sidste livline til verden. Og så kan det godt være, at han har løst universets gåder – med sorte huller og det hele – men vi får ingen glæde af det. For han kan ikke kommunikere det til os.
Og vi kommunikerer efter bedste evne, fordi vi gerne vil have nogen til at gøre noget for os – eller med os. Og hvis du gerne vil have nogen til at gøre noget for dig eller med dig, så skal du være god til at kommunikere og have styr på din tiltrækningskraft. Om du er virksomhed, organisation eller bare et helt almindeligt menneske som mig.
Og det var i min egenskab af helt almindeligt menneske med en brændende passion for at hjælpe med at øge tiltrækningskraften hos virksomheder og organisationer, at jeg havde gået og tumlet med at forklare netop den – tiltrækningskraften – i en enkelt sætning. For jeg er pinligt bevidst om at Einstein havde ret.
Så jeg måtte på den igen. Fordi al kommunikation foregår på modtagers præmisser. Du har tabt, hvis modtager får pausefisk i øjnene og siger ”spændende” og skynder sig at tale om noget andet og mere interessant – vejret eller lokalpolitik f.eks. Så har du tabt. End of story. Men jeg var ret sikker på, at jeg havde fat i den lange ende sådan rent meningsmæssigt. Så efter at have været tilbage i ordsnedkeriet blev det til
“Er du tydelig og giver mening for mig?”
I gamle dage i folkeskolen skulle man, når man læste en tekst, understrege de vigtige ord. Det prøvede man så efter bedste evne med sin fedtede blyant – og senere med de her fancy tusser i grøn eller gul. De vigtige ord her er:
Tydelig – mening – mig
Vi tager dem lige hver for sig. Det nemmeste først.
Mig. Mig, mig, mig. Fordi al kommunikation foregår på modtagers præmisser. Og hvis jeg synes, du er uinteressant, træls eller bare forkert på den, så er du det. For mig. Du skal så bare gøre op med dig selv, om jeg som modtager af din kommunikation er vigtig for dig. Jeg tror f.eks., at Enhedslisten er ret ligeglad med – ja garanteret nærmest stolte af – at hovedparten af indbyggerne i Gentofte og Hellerup synes, at deres politik er noget af det tætteste, man kommer landsskadelig virksomhed.
Hvis vi fortsætter ud af det spor, så er de i Enhedslisten ganske tydelige. De har en platform, og de kommunikerer ganske tydeligt, hvad de kan, vil og tror på, i alt hvad de siger og gør. De får taletid i bedste sendetid og møder folk på gaden. De arbejder målrettet på at øge kendskabsgraden til og tydeligheden i den politik, som de gerne vil sælge til så mange som muligt.
Og det leder videre til det næste. Mening. Giver du mening for mig? I forhold til det jeg kan, det jeg vil, det jeg tror på? Har du noget i centrum, som jeg gerne vil være en del af? Kan du styrke mit tyngdepunkt? Hælder du benzin på min brændende passions bål og bringer du mig tættere på mine ambitioner. Kort sagt: Giver du mening for mig – her og nu? I den verden og kontekst, der er min. Lige nu.
Og det er nok her den halter for Enhedslisten og deres tiltrækningskraft – i hvert fald i Hellerup og omegn. For konteksten styrer det hele. Og nationalisering af de største virksomheder, borgerløn og millionærskat har nemmere og bedre kår som argumenter på Nørrebro. Det giver bare bedre mening, hvor der er lidt længere mellem pelse, Porscher og Lamborghinier.
Nå men nu skal der ikke gå politik i den. Ovenstående skal blot tjene som forklaring på, at hele din tiltrækningskraft kan forklares i den sætning. Og hvis vi skal prøve at sætte det på formel, så er det noget i retning af:
Det gælder for Enhedslisten. Men det gælder i lige så høj grad for dig personligt og din virksomhed. Har du styr på din tiltrækningskraft? Har du tyngde, er du tydelig og giver du mening for dem, som du gerne vil tiltrække? Din nuværende partner, arbejdsgiver, kunde, leverandør eller hvem du gerne vil have til at gøre noget for dig eller med dig.
Vi kan alle lære at styre tiltrækningskraften. Det er ikke enkelt – men det er effektivt.
Lav en god dag 🙂