Det har vi prøvet!

Hvis jeg havde fået en 10´er hver gang, en leder af den ene eller anden slags har sagt: ”Det har vi prøvet”, til mig, så ville jeg kunne glemme alt om pensionsalder og straks gå ud og erhverve mig min egen ø. For hold nu kaje, hvor bliver det sagt ofte. Og det er som regel rigtigt – i hvert fald noget af vejen. De har i hvert fald prøvet rigtig meget.

Det er min erfaring, at de virksomheder, hvor sætningen ”det har vi prøvet” bliver brugt, også gør rigtig meget brug af en anden vending, der lyder noget i retning af: ”Det lyder fornuftigt og som en god idé, men….”

Du ved det. Jeg ved det.

”Everything before but – is bullshit”,

som det siges så poetisk på udenlandsk. Jeg kan ikke lade være med at tænke over, hvor ”modstanden” kommer fra?

Siden nytår har jeg to gange haft fornøjelsen af at være inviteret ind til virksomheder, der mente, at de havde brug for at gøre noget anderledes. Begge med ønsket om vækst på en klogere måde. Men de var alligevel forskellige. Den ene virksomhed havde ”flatlinet” i efterhånden mange år. Den anden var vokset, men havde erkendt, at der var brug for at gøre nogle nye ting på nye måder for at fortsætte væksten på den kloge måde. Grow smarter not harder.

Lyt for at forstå
Der hørte forskelligheden så også op. For de lignede fuldstændig hinanden i den måde, vi havde møde og ”workshop” sammen. De lyttede – det gjorde de. Men de lyttede mest af alt for at svare og forklare. De lyttede ikke for at blive forstyrret og forstå. Eller som Stephen Covey siger: ”Seek first to understand – then to be understood”.

Jeg hører ting som: ”Vores kunder, medarbejdere, branche (indsæt selv emne) er noget helt særligt. På den måde ligner vi slet ikke andre”. Og så kommer en anden sætning, der også kunne have gjort mig til en holden mand gennem tiderne: ”Vi sælger jo ikke Cola eller vaskepulver”.
Det er jeg med på… Altså det er jeg virkelig.

Jeg er også med på, at det ofte er svært at løfte blikket og se og gå mod horisonten, når man ikke ved, hvor man skal sætte foden til næste skridt .

Jeg prøver som regel at forklare, at jeg overvejende har beskæftiget mig med B2B, og min erfaring er, at problemstillingerne faktisk ligner hinanden overraskende meget, og hvis man er åben overfor inspirationen, så kan man lære meget af at kigge hen over hegnet. Ikke ved at praktisere best practice men i højere grad ved at praktisere best principle. Hvilke principper, tankegange osv. kan vi lade os inspirere af?

Konkret i overført betydning
Jeg kan give et konkret eksempel ved at tale i overført betydning. (Jeg ved, at det lyder som selvmodsigelse for fuld udblæsning, men bær lige over med mig og hæng i lidt endnu)

Nogle gange så føler jeg mig som en arkitekt, der som en del af forretningsudviklingen foreslår caféen at lave servering udendørs og til det formål etablere en hyggelig terrasse. SÅ kommer den: ”Det har vi prøvet” Og nu – stadig i overført betydning – kan kunden så fortælle mig om, hvordan de havde byens bedste tømrer til at lave den, at den var udstyret med de dyreste designermøbler, terrassevarmere, og italienske lamper, men det havde altså ikke givet kunder i butikken, så der er ingen grund til at gå i den retning, som jeg foreslår der!

Forundring fryder
Jeg har efterhånden været i den her business længe nok til ikke bare at lade mig verfe af på den måde.  Jeg prøver derfor så vidt muligt at tage egen medicin og være nysgerrig på, hvad der kunne være grunden til, at det ikke lykkedes. Altså virkelig spørge ind og lytte for at forstå.

Det viser sig ofte, at – hvis vi bliver i den overførte betydning – så var det rigtig nok en super lækker og top designet terrasse, de havde fået bygget. Konceptet fejlede grundlæggende ikke noget. Jeg kunne dog godt være nysgerrig på, hvordan det var gået,

  • hvis nu de havde placeret terrassen vendt mod syd frem for nord
  • hvis nu tjenerne fik fast plads derude – også når de syntes, det var koldt
  • hvis nu ikke der var fri udsyn over til bedemandens værksted
  • hvis nu de havde prøvet mere end de 3 uger, hvor det øs pøs regnede
  • hvis nu de havde valgt en anden end den kundefjendske overtjener til at stå for det
  • eller

”Hvis og hvis din røv var spids”, som min salig far kunne finde på at sige, når jeg blev lidt for meget Spørge Søren.

Det, der er min pointe, er, at det er meget muligt, at der er prøvet både det ene og det andet. Det gør ikke nødvendigvis idéen dårlig. Det var måske en rigtig god idé. Den blev bare ikke rigtig udlevet. Måske fordi den startede som: ”Vi skal bare lige”.

Alle, der lancerer strategier, planer og idéer med ”Vi skal bare lige..”, burde tvinges til at gå på et gulv fyldt med LEGO, når de bare lige skal ud på toilettet om natten. . .

Det er utroligt sjældent, at der er noget, der er bare lige.

Et Quick fix og en smutvej kan være godt nok. Vi skal bare lige være enige om, at hvis det for alvor skal virke, så skal man gøre det rigtige – rigtigt. Huske at tænke hele vejen rundt, holde fokus og blive ved. Og så er det også en god idé at basere – eller som minimum supplere – sine beslutninger og holdninger på facts, frem for ”synes”, ”mener”, ”tror” og andre bløde vendinger.

Ellers går det galt, og …..

Det har vi prøvet!

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

FØR DU SMUTTER ...

Har du husket at tilmelde dig nyhedsbrevet?

Scroll til toppen