Jeg vil bare så gerne være KEEEEENDT!

”Hva’ siger du…? Er du kommunikations-mand? Har du så lavet nogle reklamer, man kender…? Det har du så ikke… Nå, men kan du ikke lige hurtigt sige mig , hvad der skal til for at blive kendt?”

Hvis jeg havde en femmer for hver gang, jeg har taget luft ind til at svare på det spørgsmål… Nå men det har jeg så ikke.

Men taget luft ind, det har jeg – alt imens jeg hver gang har overvejet, om jeg skal svare nuanceret og med baggrund i min efterhånden betragtelige erfaring. Eller om jeg bare skal sige med et suk: ”Ja, smid tøjet, eller råb noget upassende efter nogle muslimer!”

Der er kamp om opmærksomheden og det bliver stadigt sværere at trænge i gennem. Den gode nyhed er, at det kan lade sig gøre. Den dårlige nyhed er, at der ikke er hurtige genveje.

”Arhhh hva’,” tænker du så. ”Det er vel bare et spørgsmål om, hvor meget gas man giver den?” Korrekt… men kun delvist.

For hvis du er nødt til at råbe højt, for at folk lægger mærke til dig, så er du for langt væk fra dem! Det handler nemlig om afstanden ud til dit publikum. Og afstanden måles dels på omfanget af de ”transaktioner”, som du og dit publikum foretager med hinanden, dels – og nok så vigtigt – på om du er på bølgelængde med dit publikum. Hvilken grad af resonans skaber dit budskab? Fanger det bare opmærksomhed for et kort øjeblik, eller gør det dig mere attraktiv – måske så attraktiv, at dit publikum bliver afhængig af dig, og det du står for.

”Arhhh hva’… afhængig ligefrem,” tænker du så måske?

Ja, afhængig! For hvordan vil du ellers forklare, at der er brands, der har kunder liggende i kø på fortovet for at få lov til at købe deres produkter? Hvordan vil du forklare, at der er mennesker, der går rundt med et brand-navn tatoveret ind i deres følsomme hud? Hvorfor er det, at du selv – ja, dig – igen og igen betaler mere for en mærkevare end for et no name-produkt, som du egentlig godt ved, er lige så godt?

Svaret er: Tyngde! Og tyngde får du, når du har styr på dit Center of Gravity og de 3 F ´er: Formål, Forcer og Forstærkere.


COG 9 2

Alt det skal du have styr på, før du stiller dig op på ølkassen og begynder at ulejlige folk med dit råberi. Du kan godt larme – og få opmærksomhed uden – men det bliver hult, og det holder ikke i længden. Det buldrer, javel. Men det gør tomme tønder også.

Har du styr på dine F´er?

Søren Schnedler - Gravity, Gravity Thinking, Konfluent, Messbar

Søren Schnedler

På visitkortet står “Strategi og Koncept” i stedet for en titel, og det dækker ganske godt. Jeg har beskæftiget mig med kommunikation på alle niveauer gennem snart ganske mange år. Det har ført til mange indsigter og ikke mindst opdagelsen af Den Kommunikative Tyngdelov.

Tilmeld dig Gravity Post og modtag en gratis smagsprøve fra min bog

Få en nogenlunde regelmæssig opdatering direkte ind i din mailboks. Her vil jeg inspirere med egne og andres betragtninger på kommunikation og ledelse.

Scroll to Top