Kommunikation er ledelse. Ledelse er kommunikation.

I en verden, hvor den eneste konstant er forandring, og agilitet er den nye stabilitet, er evnen til at kommunikere vigtigere end nogensinde. Og her tænker jeg ikke på, om hele direktionsgangen har været på kursus i præsentationsteknik og kropssprog, eller om intranettet lige er blevet genstartet og nu har fået nye, vildt smarte og spændende features. Jeg tænker på kommunikation som alt, hvad der bliver sagt og gjort.

Ledelse er så meget mere end kommunikation, kan jeg høre dig tænke – eller det forestiller jeg mig, at du tænker. Når jeg holder foredrag, stiller jeg tidligt i forløbet følgende spørgsmål: ”Hvorfor kommunikerer vi?” Det plejer der så at komme alle mulige bud på, og du kan jo lige selv vende skråen et øjeblik.
Mit svar – på mit eget spørgsmål – er, tjekboksat ”vi kommunikerer for at få nogen til at gøre noget for os eller med os”. Nogen – altså andre mennesker med mere eller mindre frie viljer – vil vi gerne have til at gøre noget med os eller for os. Noget, som kan være alt fra at opnå det ønskede økonomiske resultat til at få folk til at sætte deres kopper i opvaskemaskinen. Du kan dvæle et øjeblik ved tanken om, hvad der er sværest. . .

Så derfor tilllader jeg mig at sige, at kommunikation er ledelse og ledelse er kommunikation. Hvis ikke du kan kommunikere, så kan du ikke lede.
Det er ikke nemt. Det medgiver jeg gerne. Ledelsesopgaven og dermed kommunikationsopgaven er sværere end nogensinde.

Nye generationer, større krav til graden af kommunikation og utrolig meget støj gør det til en stadig større udfordring at komme igennem med sine budskaber.

Der er ingen vej tilbage til de gamle dage.

Som leder kan du naturligvis kæmpe imod udviklingen og holde og stå fast – men hvor længe og hvor effektivt?

Vi er på vej fra organisation til organisme, som Mads Thimmer har skrevet i et indlæg i MandagMorgen. Du kan læse artiklen her. Han har blandt andet denne oversigt, som viser udviklingen i lederopgaven:

5754

Nu er det jo ikke alle virksomheder, der er lige langt på den tidslinje. Men verden omkring os går i den retning. Om vi vil det eller ej. Det tydeliggør i høj grad ledelsesudfordringen og dermed kommunikationsudfordringen. Hvis vi oversætter højre spalte i diagrammet, så er spørgsmålet, hvad man som leder gør, når

Kerneopgaven er at motivere og

formidle viden i netværk, hvor du skal

gøre dig fortjent til ledelsesretten og

træffe beslutning fra situation til situation

i realtid og baseret på, at dine medarbejdere

efterspørger din interaktion, fordi I har

en stærk kultur, der lever i og takket være netværk,

og som konstant forandrer sig og tilpasser sig verden.

Det er en kommunikationsopgave – og den er ikke nem. Vel?

Og nu sidder du måske og hygger dig med tanken om, at du ikke er leder… Men hvis du skal være en god medarbejder, kollega eller kæreste, så er udfordringen den samme. Så du kan godt tørre smilet af igen. Ledelse og dermed ansvaret for god kommunikation er ikke forbeholdt lederne. Det påhviler alle at vise vejen og dermed lede både op og ned.

Det er ikke så nemt at give et kort og koncist svar på den kommunikationsudfordring i en blog, der ikke må være alt for lang. Du har som alle andre travlt, og der er mange og meget, der bejler til din opmærksomhed. Hvis du er ved at løbe tør for tid og tålmodighed, så kan du scrolle i bund og læse de sidste par linjer. Hvis du har 2 min. mere, så får du mit mere argumenterede bud.

Hav noget i centrum
Jeg ved godt, at der råbes højt hos andre konsulenter, på direktionsgange og i kundemagasiner om at have kunden, borgeren eller medarbejderne i centrum. Alfred Josefsen turnerer med, at vi skal have medarbejderne i centrum, og det er et populært budskab.  Men det skal du ikke. Du skal ikke have nogen i centrum. Du skal have noget i centrum.

Jeg ved, at det er en lidt kættersk tanke og sikkert provokerer dig lidt. Ikke mindst, hvis du er medarbejder eller den stærkt kundedrevne CEO.

Min pointe er, at Nogen er vigtige. Ingen tvivl om det. Alle er faktisk vigtige. Men der er ikke plads til alle i centrum. Derfor handler det om at have noget i centrum, der er så stærkt, at det tiltrækker alle de vigtige. En tiltrækning, der gør tilknytningen så stærk, at de føler sig i centrum.

Alle sammen. Kunder, medarbejdere, investorer, leverandører.

Alle skal føle sig vigtige og centrale – uanset hvilken rolle de spiller for virksomheden.

Det ”noget”, du som leder skal sørge for at have i centrum, er virksomhedens Tyngdepunkt. Kondenseringen af alt det virksomheden kan, vil og tror på. Meningen med det hele.

Skærmbillede 2018 11 15 kl. 13.00.04

Ved du og alle andre, hvad I kan, hvad I vil og hvad I tror på i jeres virksomhed? Er det krystalklart? For dig – og alle dine nærmeste kolleger, alle de andre ansatte, leverandørerne, investorerne, kunderne? De vil alle gerne være en del af noget. De vil være en del af et fælleskab. En organisme og et fælleskab med dørene vidt åbne og inviterende til udvikling.

Giver du mening?
SpørgsmålstegnDet leder videre til det næste. Giver du mening for mig? Altså mig, der er modtageren af din kommunikation.

I forhold til det jeg kan, det jeg vil, det jeg tror på?

Har du noget i centrum, som jeg gerne vil være en del af? Kan du styrke mit tyngdepunkt? For sådan et har jeg også – også selvom jeg måske ikke er 100% bevidst om det.

Hælder du benzin på min brændende passions bål, og bringer du mig tættere på mine ambitioner – uanset om det er at redde verden for kemi i fødevarer eller slippe for køen i supermarkedet.

Kort sagt: Giver du mening for mig – her og nu? I den verden og kontekst, der er min. Lige nu.

Eller sagt ultrakort:

Er du relevant for mig?

Fortæl og vis hvorfor og hvordan du kære chef, virksomhed, kollega, leverandør (indsæt selv afsender) er relevant for mig?

Gør det tydeligt i alt, hvad du siger og gør
Holdninger skal oversættes til handlinger. Gør hvad du siger, og sig hvad du gør. Og det er bestemt ikke nemt, især ikke hvis fx man i virksomheden har en værdi som åbenhed eller mod, og du står med en rigtig lortesituation, hvor du ikke kan gøre alle glade. Men du bliver bedømt på det, du siger OG det du gør – faktisk så siger det, du gør, mest. Her kunne jeg komme med nogle rigtig gode eksempler fra den finansielle sektor, men jeg tror du forstår.

Når du tænker tydelighed, er det ikke nok, at du tænker: ”Jeg har jo sagt det.” For det er ikke nok. Vel? Du vil jo gerne, at det, du siger, flytter noget – helt ud i den anden ende af denne række, hvor det både skal være

Skærmbillede 2018 11 15 kl. 12.55.40

Det er ikke nok, at det er sagt. Er det hørt, forstået, anerkendt, og bliver det omsat til de konkrete handlinger, som du gerne vil se?

Summen af kardemommen
Hvis din kommunikation skal flytte noget, skal du kende mening, give mening og gøre det tydeligt. Eller sagt på en anden måde:

Når du ved, hvad du kan, vil og tror på og gør det synligt i alt, hvad du siger og gør, så har du tyngde, du bliver tiltrækkende for de rigtige, og de vil ønske at gøre noget med dig eller for dig.

Det er kommunikation. Og det er ledelse.

Tak fordi du holdt ud 🙂

Lav en god dag

 

Søren Schnedler - Gravity, Gravity Thinking, Konfluent, Messbar

Søren Schnedler

På visitkortet står “Strategi og Koncept” i stedet for en titel, og det dækker ganske godt. Jeg har beskæftiget mig med kommunikation på alle niveauer gennem snart ganske mange år. Det har ført til mange indsigter og ikke mindst opdagelsen af Den Kommunikative Tyngdelov.

Tilmeld dig Gravity Post og modtag en gratis smagsprøve fra min bog

Få en nogenlunde regelmæssig opdatering direkte ind i din mailboks. Her vil jeg inspirere med egne og andres betragtninger på kommunikation og ledelse.

Scroll to Top