Hvad lægger du vægt på?

I en verden, hvor du som virksomhed skal skille dig ud og være tiltrækkende for dit publikum, er der alt for mange, der griber til de ydre ting. Det ender ofte i et feature ræs, som måske kan vække kortvarig glæde i udviklings-, salgs- eller marketingafdelingen, men som ikke for alvor flytter noget, hvor det virkelig batter. Hos kunden. Hvis du skal have ægte tyngde og være ekstra tiltrækkende, skal du arbejde indefra og ud.

”Når du siger, at, når man skal finde sit tyngdepunkt, så er det ikke noget, man finder på – det er noget, man finder frem. . . kan du give et eksempel?” Jeg møder ofte det spørgsmål. Spørgsmålet er oplagt og helt fair, for eksemplets magt er stærkt.

Men mange eksempler kan blive lidt abstrakte, og det kan nogle gange være lidt svært at spejle sig i, hvad Google, Apple, Harley Davidson, Patagonia og alle mulige andre multinationale virksomheder tænker og gør. Uanset, at f.eks. Patagonia er et super sejt mærke indenfor sportstøj, er kendt af mange og gør så mange rigtige ting, så kan det være lidt svært at spejle sig i. Ikke? – Som helt almindeligt menneske – uanset hvilken titel man har – om nogen i det hele taget.

Jeg vil i stedet prøve med et eksempel, som jeg har konstrueret til lejligheden.

vaegt2Lad os antage, at du kunne tænke dig at komme lidt bedre i form. Fysisk og sådan i det hele taget. Jeg ved det. Det er allerede et total tænkt eksempel, fordi du i lighed med mange andre står super skarpt. Eller måske mener du, at den konstante jagt efter skønhedsidealet er kørt helt af sporet. Og at rund også er en form.

Uanset dit standpunkt, kan jeg så bare for eksemplets skyld få dig til at gå med på legen? Super.

Du har gennem længere tid gået og diskuteret lidt med dig selv om, hvorvidt du ikke snart skulle få gjort noget ved de ekstra kilo, de slappe overarme, den smerteplagede lænd eller hvilken skavank, du nu ellers er nået frem til, at du vil gøre noget ved. Du vælger selv. Det vigtige her er, at du er nået dertil, og at du nu vil det så meget, at du har sat en sum penge af til at få dig en personlig træner. Det er præmissen. Du har besluttet dig, og du har sat pengene af.

Nu går du i gang med researchen. Hvis du er som de fleste andre, så googler du lidt rundt, og spørger venner og bekendte. Råd fra venner og bekendte fylder mest. For vi tror ikke på reklamer, vi tror på hinanden. Markedet er stort og lidt uoverskueligt, og priserne varierer meget. Det kan være svært at sammenligne. Hvad får man egentlig?

Du har nu skåret feltet ind til 2 muligheder. De er begge tilknyttet det samme træningscenter, de har samme priser, og er i det hele ret ens men alligevel meget forskellige. Dit valg står mellem de 2 personlige trænere Benny og Børge. De er faktisk tvillinger og går under kælenavnene Benny Bomstærk og Børge Biceps. Anbefalingerne fra dine venner og bekendte falder stort set ligeligt mellem de 2.

Det sjove ved de 2 – udover deres navne – er, at de begge bruger Gravity modellen til at beskrive, hvem de er. Du ved – den her model:Tyngdepunktet

Så nu kan du få en fornemmelse af, hvem du vil vælge. Her følger beskrivelse fra deres hjemmeside:

Benny Bomstærk
Mit navn er Benny, og jeg vil her kort præsentere mig selv.

Mit formål:
Jeg tror på performance, og succes er noget, man selv skaber.

Jeg hjælper beslutsomme mennesker med at komme i perfekt fysisk form,
så de når deres mål med at blive den bedste version af sig selv.

 

Hvad er det, jeg kan?
Jeg kan give dig min plan. Den, jeg ved, virker. Og jeg kan sørge for, at du holder dig til den, så du kan få dit bodymass index i nærheden af noget, som du kan være bekendt.

Hvad er det, jeg vil?
Det er mit mål at få dig og flest mulige andre danskere i perfekt form, så de kan performe bedre.

Hvad er det, jeg tror på?
Jeg tror på, at styrke skabes i vedholdenhed, og at de store resultater skabes i sved og vilje.

Mit motto er: Hellere brække sig end trække sig. Man vinder ikke ved at give op.

Pris for et 10-ugers forløb med 20 træninger: kr. 10.000,- .

Han ville vel godt kunne flytte noget tænker du. Og nu til tvillingen

Børge Biceps
Mit navn er Børge, og jeg vil her kort præsentere mig selv.

Mit Formål:
Jeg tror på, at en krop i balance er fundamentet for et liv i balance

Jeg hjælper mennesker med at finde en bedre fysisk balance,

så de oplever overskud til at skabe en hverdag i bedre balance.

Hvad er det, jeg kan?
Jeg kan møde dig, der hvor du er og sammen med dig finde den optimale vej frem mod en bedre fysisk form og mentalt overskud.

Hvad er det, jeg vil?
Det er mit mål at få dig og flest mulige andre danskerne i bedre balance.

Hvad er det, jeg tror på?
Jeg tror på at, styrke skabes i fælleskab, og at de varige resultater skabes et skridt af gangen.

Mit motto er: Det næste skridt er det vigtigste. Hellere små skridt i den rigtige retning end spurte i den forkerte.

Pris for et 10-ugers forløb med 20 træninger: kr. 10.000,-.

relevans maddingBenny og Børge er begge tilknyttet det lokale træningscenter ”Byens Fitness.” De koster det samme, har begge fine hjemmesider og super anmeldelser på trustpilot. De giver begge en drikkedunk og et svedbånd som gave, hvis du booker et forløb inden den 1. i næste måned.

Set udefra er de ret ens. Produkt og pris er ret ens. Som tvillinger. Men de er funderet i noget forskelligt, og dermed appellerer de ikke til de samme. Til trods for at de begge kan løse dit behov.

Ovenstående er mit forsøg på at illustrere, at der er mange veje til Rom. Så hvem vælger du, skal følge dig på turen?

Tænker du: ”Jeg kender mig selv. Hvis det skal batte noget, så har jeg brug for en sergenttype som Benny, der råber mig ind i hovedet og skriger: ”Kom så for fanden, du kan godt,” alt i mens fråden står om munden på ham – og mig…”
Eller ..
Tænker du: ”Jeg kender mig selv. Hvis det skal batte noget, så har jeg brug for en, der kan aflæse og motivere mig, og som ved, at træning starter og slutter mellem ørene.”

resonansHvad er rigtigt? Det er der kun en afgørende faktor for. Dig.

Hvad giver mening for dig? Der hvor du er – lige nu. Du bliver tiltrukket af enten Benny eller Børge fra deres centrum. Det er her tyngden for alvor ligger og så i deres evne til at gøre det, de kan, vil og tror på synligt i alt, hvad de siger og gør.

Nu er vi jo godt i gang med at bruge fantasien, så hvis du var enten Børge eller Benny, så ville du skulle arbejde med at implementere dit Tyngdepunkt. Finde det frem og gøre det synligt i alt, hvad du siger og gør. F.eks. i dine processer. Hvordan håndterer du dine kunder – fra start til slut.

Hvis du er Benny Bomstærk, så ville du måske som noget af det første bede kunden om at indtaste højde, vægt, alder og tage blodtryk mm. og med det finde frem til Body Mass Index, kropsalder og hvor langt jeg som kunde er fra gennemsnit. Hertil et link til artikel om en, der ofrede al sin fritid på at komme i top 5% i sin aldersklasse.

Hvis du er Børge Biceps, så vil du måske stille en række spørgsmål til refleksion til dine kunder. Hvad drømmer du om, har du prøvet det før, og hvorfor lykkedes eller mislykkedes det? Og så linke til en artikel om motivation, at al træning starter og slutter med en følelse, og at det er vigtigt at have en ”Buddy” i sit ringhjørne.

Uanset om du er Benny eller Børge vil du kunne udvikle super stærke koncepter og opbygge stor Tyngde, fordi du gør, det du kan, vil og tror på tydeligt i alt, hvad du siger og gør.

Din tiltrækningskraft på mig som mulig kunde er afhængig af, hvad der giver bedst mening for mig.

Både Benny og Børge har noget i centrum. Jo bedre de er til at bringe det i spil – arbejde indefra og ud – jo mere tyngde vil de få, og jo mere tiltrækkende vil de være.

Det var mit (tænkte) eksempel på, at tungt er godt.

Lav en god dag 🙂

Søren Schnedler - Gravity, Gravity Thinking, Konfluent, Messbar

Søren Schnedler

På visitkortet står “Strategi og Koncept” i stedet for en titel, og det dækker ganske godt. Jeg har beskæftiget mig med kommunikation på alle niveauer gennem snart ganske mange år. Det har ført til mange indsigter og ikke mindst opdagelsen af Den Kommunikative Tyngdelov.

Tilmeld dig Gravity Post og modtag en gratis smagsprøve fra min bog

Få en nogenlunde regelmæssig opdatering direkte ind i din mailboks. Her vil jeg inspirere med egne og andres betragtninger på kommunikation og ledelse.

Scroll to Top